لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۳

گزارش حقوق بشر سازمان ملل متحد از 'تخطی‌های جدی طالبان در افغانستان'


میشل باشله، رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد
میشل باشله، رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد

میشل باشله، رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید که گزارش‌های موثق دریافت کرده اند که نشان دهندۀ تخطی‌های جدی طالبان در افغانستان بشمول اعدام غیرنظامیان و وضع محدودیت‌ها بر زنان است.

نشست اضطراری حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز به درخواست پاکستان و سازمان همکاری اسلامی برای ایجاد میکانیزم نظارت نزدیک از اعمال طالبان برگزار شد.

از اولین سخنرانان این نشست میشل باشله رییس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل بود که طالبان را متهم به نقض جدی حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین‌الملل کرد.

او در آغاز صحبت هایش از دریافت گزارش های نقض جدی حقوق بشر سخن گفت: "مشخصاً از مناطق تحت کنترل طالبان ما گزارش‌های معتبری از نقض جدی حقوق بین‌الملل بشردوستانه و نقض حقوق بشر دریافت کردیم. در این میان اعدام غیرنظامیان و اعضاء نیروهای امنیتی افغانستان و همچنین محدودیت حقوق زنان که شامل محدودیت گشت و گزار آزادانه آنان و عدم دسترسی دختران به مکاتب، استخدام اطفال به حیث سرباز و سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز و مخالفان شامل اند."

خانم باشله از گروه طالبان خواست که به حقوق زنان و کودکان و اقلیت‌های مذهبی احترام کند و از انتقام جویی بپرهیزد.

گروه طالبان پیش از این گزارش‌ها در مورد کشتار غیرنظامیان و وضع محدودیت بر زنان را رد کرده. در مورد سخنان امروز خانم باشله اما تا کنون این گروه تبصره نکرده است.

در رژیم طالبان در دهۀ نود زنان و دختران از حق آموزش و کار کردن محروم بودند، موسیقی منع بود و مجازاتِ مانند سنگسار و اعدام علنی بر افراد تطبیق می‌شد.

در نشست اضطراری روز سه شنبه همچنان شهرزاد اکبر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مورد اوضاع افغانستان اظهاراتی داشت. او و وضع را آشفته خواند طوری که به گفته او زنان از کار کردن منع شده اند و مکاتب نیز بسته مانده اند. او گفت حوادث هم اکنون جریان دارد و نیاز به اقدامات و دست به کار شدن جامعه جهانی است.

XS
SM
MD
LG