لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۳

هرج و مرج در میدان هوایی؛ دو عضو کانگرس امریکا به کابل سفر کردند


میدان هوایی کابل
میدان هوایی کابل

دو عضو کانگرس امریکا در حالی به میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی رفتند که از چند روز به این‌سو در آنجا هرج و مرج جریان دارد.

مقامات امریکایی می‌گویند، دو عضو مجلس نمایندگان سیت مولتن از حزب دموکرات و پیتر میجر از حزب جمهوریخواه در یک طیاره چارتر به میدن هوایی کابل رفته و چند ساعت را با دیدار از داخل و خارج میدان هوایی سپری کردند.

به گفته مقامات، این کار آن‌ها وزارت خارجه و وزارت دفاع امریکا را که مشغول کارهای خروج خارجی‌ها و افغان‌ها از میدان هوایی کابل هستند، متحیر کرد.

روند خروج نیروهای خارجی و متحدان افغان‌شان از میدان هوایی کابل
روند خروج نیروهای خارجی و متحدان افغان‌شان از میدان هوایی کابل

به نوشته خبرگزاری اسوشیتد پرس، مقامات شکایت کرده اند در سیت‌های که برای اعضای کانگرس اختصاص داده شده بود، آن‌ها می‌توانستند چند نفر را از اینجا خارج کنند، اما مولتون و میجر گفته اند آن‌ها در یک هواپیمای رفته اند که سیت نداشت.

دو عضو کانگرس در یک اعلامیه مشترک نوشته اند که آن‌ها همچون اعضای کانگرس مسوولیت دارند بر امور قوه اجراییه نظارت کنند و می‌افزایند که آن‌ها این سفر را بطور سری انجام دادند و وقتی آن را افشا کردند که دوباره به امریکا برگشتند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا شام دیروز (۲۴ آگست) در یک اعلامیه اظهار داشت ،بعضی از اعضای مجلس نمایندگان می‌خواهند به افغانستان بروند ولی او به آن‌ها نوشته است که وزارت‌های دفاع و خارجه امریکا تاکید دارند که اعضای کانگرس در چنین شرایط خطرناک به افغانستان و منطقه سفر کرده نمی‌توانند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا

در اعلامیه از قول این وزارت‌ها آمده است که می‌گویند، بیرون کردن به موقع امریکایی‌ها و آن عده افغان‌های که به خطر حیاتی رو به رو هستند به توجه خاص هیئت دپلوماتیک و نظامی امریکا نیاز دارد.

این دو عضو کانگرس گفته اند آن‌ها به این منظور به کابل سفر کردند تا رئیس جمهور بایدن را تشویق کنند که مهلت تعیین شده ۳۱ اگست برای بیرون شدن از افغانستان را تمدید کند.

اما آقای بایدن دیروز یک بار دیگر تاکید کرد که برای تکمیل کردن این ماموریت تا ۳۱ ماه اگست متعهد می‌باشد.

XS
SM
MD
LG