لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۱

ورزشکاران افغان به بازی‌های افتتاحیه پارا المپیک رفته نتوانستند


میدان هوایی کابل
میدان هوایی کابل

کمیته پاراالمپیک افغانستان می‌گوید، تغییر نظام و ازدحام بیش از حد مردم در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی باعث بازماندن ورزشکاران معلول در افتتاحیه بازی‌های پاراالمپیک ۲۰۲۰ توکیو شده است.

عدم حضور ورزشکاران معلول افغان در بازی‌های پاراالمپیک ۲۰۲۰ توکیو نگرانی کمیته پاراالمپیک افغانستان را برانگیخته است.

عبدالحسین حصاری، رئیس این کمیته تغییر نظام در افغانستان و ازدحام در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی را از دلیل‌های اساسی عدم حضور ورزشکاران در مراسم افتتاحیه رقابت‌های پاراالمپیک ۲۰۲۰ توکیو عنوان کرد.

حصاری گفت: "علت برهم خوردن این برنامه مشکلات نظام بود و مشکلاتی که در میدان هوایی پیش آمد، ما نتوانستیم ورزشکاران خود را در این رقابت‌ها برسانیم، اما با بسیار زحمت ما دو ورزشکار خود را به نام‌های ذکیه خدادادی از رشته پاراتکوندو و حسین رسولی از رشته اتلتیک از میدان انتقال دادیم اما باز هم اینها متاسفانه نتوانستند در مراسم افتتاحیه حضور پیدا کنند."

آقای حصاری همچنین گفت که مشکلات به میان آمده برنامه صحی ورزشکاران از جمله تست کرونا نیز برهم زده و حالا ورزشکاران افغان در فرانسه قرنطین شده‌اند.

آقای حصاری گفت که برای شرکت در این بازی‌ها ۱۴ ورزشکار و مسوولان پارالمپیک از سوی شورای پاراالمپیک جهانی منظور شده بود، اما به گفته وی ریاست تربیت بدنی به دلیل نداشتن منابع مالی توانست برای هشت تن امکانات را فراهم کند.

وی گفت که تلاش‌ها به شدت ادامه دارد تا سایر ورزشکاران دیگر به شمول مربیان پاراالمپیک در جریان رقابت‌های پارالمپیک توکیو حضور پیدا کنند.

رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو به روز سه‌شنبه (۲۵ آگست) با حضور ورزشکاران ۲۰۴ کشور در جاپان آغاز شد.

ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌ها از مراسم افتتاحیه این رقابت‌ها نشان می‌دهد که پرچم سه رنگ افغانستان از سوی جاپانی‌ها به اهتزاز درآمده است.

بازی‌های پاراالمپیک ۲۰۲۰ توکیو در حالی بدون حضور ورزشکاران افغان آغاز شده است که از ده روز به این طرف طالبان همه ولایت‌ها به استثنای پنجشیر را به دست گرفته‌اند.

برخی مسوولان رشته‌های ورزشی می‌گویند پس از آمدن طالبان تمام فعالیت‌های ورزشی متوقف است و هیچ باشگاهی فعالیت ندارد.

پادشاه خان هژبر، مسوول تربیت بدنی و ورزش ولایت غزنی در این مورد به رادیو آزادی گفت: "فعالیت‌های ورزشی فعلا متوقف است؛ بخصوص در ولایت غزنی که من یک باشگاه ورزشی دارم. در اکثر نقاط باشگاه‌ها بسته هستند. فعالیت‌های ورزشی وجود ندارد. من امیدوارم تا هرچه زودتر یک حکومت ایجاد شود تا ما به فعالیت‌های خود ادامه بدهیم."

این در حالی است که شماری از مسوولان رشته‌های ورزشی می‌گویند، ورزشکاران افغان در ۲۰ سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه ورزش داشته‌اند و در میدان‌های بین‌المللی از در خشش خوبی برخوردار بوده‌اند.

حالا مسوولان فدراسیون‌های ورزشی و ورزشکاران از طالبان می‌خواهند تا دست آوردهای دو دهه گذشته در عرصه ورزش را تقویت کرده و در رشد و پیشرفت ورزشکاران بکوشند.

XS
SM
MD
LG