لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

جو بایدن: عاملان حمله‌های انتحاری کابل مجازات خواهند شد


جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به دنبال کشته شدن بیش از ده تن از نظامیان امریکایی در دو بمبگذاری انتحاری در کابل وعده کرد که امریکا عاملان این حمله را تعقیب و مجازات خواهد کرد.

بایدن عصر دیروز پنجشنبه (۴ سنبله) در سخنرانی در قصر سفید، این رویداد را محکوم کرد و گفت: "کسانیکه این حمله را انجام دادند و همچنان هر کسیکه برای امریکا ضرر می‌خواهد، ما آنها را نمی‌بخشیم و فراموش نخواهیم کرد. ما شما را پیدا و دستگیر خواهیم کرد. من با هر اقدامی از منافع و مردم خود دفاع خواهم کرد."

رئیس جمهور بایدن در ادامه گفت که این حمله تروریستی، ایالات متحده را از مأموریتش در زمینۀ تخلیه هزاران شهروند امریکا و متحدین و افغان‌هایی که با خطر رو به رو اند از افغانستان باز نخواهد داشت.

وی افزود: "می‌دانم که در چند هفته گذشته بسیاری شما ممکن از شنیدن این جمله خسته شده باشید که ما توسط جامعۀ استخباراتی خود مطلع شده‌ایم که شاخۀ خراسان داعش دشمن عمدۀ طالبان، افرادیکه با باز شدن زندان‌ها آزاد شدند یک رشته حملات پیچیده را بر پرسنل ایالات متحده و دیگران طرح‌ریزی کرده اند. به همین دلیل از ابتدا به تکرار گفته ام که این مأموریت فوق‌العاده خطرناک است و به همین خاطر مصمم بودم تا مدت این ماموریت را محدود کنم."

بایدن: امریکا از مأموریتش در زمینۀ تخلیه هزاران شهروند امریکا و متحدین و افغان‌هایی که با خطر رو به رو اند باز نخواهد داشت.
بایدن: امریکا از مأموریتش در زمینۀ تخلیه هزاران شهروند امریکا و متحدین و افغان‌هایی که با خطر رو به رو اند باز نخواهد داشت.

طبق گزارش اسوشیتد پرس در نتیجه حمله‌های انتحاری دیروز کابل حدود ۶۰ غیرنظامی کشته و ۱۴۳ تن دیگر زخمی شده اند.

از سویی هم خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام طالبان گفته که حداقل ۲۸ تن از افراد این گروه نیز در این حمله ها کشته شده اند. این مقام طالبان که نامش ذکر نشده گفته: " ما نسبت به امریکایی ها افراد زیادی را از دست دادیم."

رئیس جمهور ایالات متحده گفت که طی ۱۲ روز گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر از افغانستان بیرون کشیده شده اند.

بایدن که ۳۱ آگست را ضرب الاجل برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تعیین کرده است می‌گوید که در چند روز آینده زمان کافی برای پایان مأموریت تخلیه وجود دارد.

تخمین زده می‌شود که حدود یک هزار شهروند امریکا هنوز در افغانستان حضور خواهند داشت.

بایدن از نظامیان امریکایی که جان باختند به عنوان قهرمانان یاد کرد و گفت که آنها در یک ماموریت خطرناک، فداکارانه برای نجات دیگران کار کردند.

مقام‌های ارشد نظامی امریکا گفتند که شام دیروز در دو بمب گذاری انتحاری در نزدیک یکی از دروازه‌های میدان هوایی کابل، حداقل ۱۲ سرباز ایالات متحده جان باختند و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند.

این رویداد در حالی صورت می‌گیرد که هزاران نفر از حدود دو هفته به اینطرف در پُشت دروازه‌های این میدان هوایی در تلاش برای بیرون شدن از افغانستان تجمع کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، ده‌ها افغان نیز در بمب گذاری های شام دیروز در کابل کشته شده اند.

شاخۀ ولایت خراسان داعش در بیانیۀ گفته که یک انتحار کننده اش ترجمانان و همکاران اردوی امریکا را هدف قرار داده است.

XS
SM
MD
LG