لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

قصر سفید از احتمال حمله تروریستی دیگر در میدان هوایی کابل هشدار داد


هجوم مردم در میدان هوایی کابل
هجوم مردم در میدان هوایی کابل

در حالی که شمار تلفات انفجار شام پنجشنبه در میدان هوایی کابل بیشتر شده، تیم امنیتی قصر سفید به رئیس جمهور این کشور جو بایدن در مورد احتمال حمله دیگر تروریستی در اینجا خبر داده است.

سخنگوی قصر سفید در یک کنفرانس خبری دیروز ۲۷ اگست گفت، تیم امنیت ملی رئیس جمهور جو بایدن، در مورد احتمال یک حمله دیگر تروریستی در میدان هوایی کابل خبر داده است.

جین ساکی گفت در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی اقدامات امنیتی همه جانبه اتخاذ شده، اما خانم ساکی جزییات این بررسی تیم امنیت ملی را شرح نکرد.

قبل از این دیروز (۲۷ آگست) سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت، شاید گروه داعش حملات دیگر را در کابل طرح‌ریزی کرده باشد. جان کربی در کنفرانس خبری این را قبول کرد که در جلوگیری از حمله شام پنجشنبه در میدان هوایی کابل غفلت شده است.

آقای کربی افزود که در مورد حملات احتمالی دیگر داعش شواهد وجود دارد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون
جان کربی، سخنگوی پنتاگون

کربی می‌گوید، ما هنوز هم به این باور هستیم که تهدیدهای بالقوه وجود دارد. در حقیقت بگویم تهدیدهای بالقوه مشخص و ما باید اطمینان حاصل کنیم که به آن آماده هستیم."

حمله روز پنج‌شنبه در بین هزاران نفری که برای خارج شدن از افغانستان در میدان هوایی کابل جمع شده بودند، رخ داد. سخنگوی پنتاگون گفت، این حمله توسط یک انتحاری انجام شد. قبل از این مقامات امریکایی گفته بودند که در اینجا دو حمله صورت گرفته.

مسوولیت این حمله را گروه دولت اسلامی داعش به عهده گرفت و گفت که انفجار توسط یک عضو این گروه انجام شده است. داعش عکس یک فرد را که واسکت انتحاری به تن دارد نیز نشر کرده است.

رسانه‌های امریکایی از قول دو مقام افغان خبر داده اند که گفته اند تعداد تلفات در این انفجار از ۱۷۰ نفر گذشته است.

در این جمله ۱۳ نظامی امریکایی هم شامل اند. از سوی دیگر وزیر خارجه بریتانیا دیروز گفت که دو شهروند این کشور بشمول یک کودک در این انفجار کشته شده است.

سخنگوی وزارت دفاع امریکا اظهار داشت که برای تقریبا ۵۰ هزار افغانی که در پروازهای اضطراری به امریکا انتقال داده می‌شوند خانه‌های مسکونی مهیا کرده‌اند.

وزارت دفاع کمک خود را به وزارت خارجه در رابطه با تهیه سرپناه موقت و حمایت در حدود ۵۰ هزار افغانی شامل ویزای خاص، اعضای خانواده‌های‌شان و دیگر افرادی که با خطر رو به رو هستند، در داخل امریکا ادامه می‌دهد."

روند خروج نیروهای خارجی و متحدان افغان‌شان از میدان هوایی کابل
روند خروج نیروهای خارجی و متحدان افغان‌شان از میدان هوایی کابل

بعد از تصرف کابل توسط طالبان صدها طیاره، اتباع خارجی و افغان‌های را که نمی‌خواهند در حاکمیت طالبان در افغانستان زندگی کنند، بخارج انتقال داده اند.

امریکا تعهد کرده که تمام اتباع خود و همکاران افغان آن‌ها را تا ۳۱ اگست از افغانستان خارج می‌کند. این عمل بعد از انفجار در میدان هوایی کابل متوقف شده بود، ولی دیروز دوباره از سر گرفته شد.

در همین حال یک عضو هیئت رهبری طالبان دیروز تعهد کرد افغان‌هایی که اسناد معتبر در دست دارند هر وقت می‌توانند بخارج سفر کنند.

شیر محمد عباس ستانکزی دیروز در یک صحبت تلفونی در جواب به نگرانی‌ها در مورد این که طالبان شاید بر رفت آمد مردم محدودیت‌های جدی را وضع خواهند کرد گفت، سرحدات باز خواهند بود و مردم اجازه خواهند داشت که هر زمان از کشور خارج شوند و یا به کشور برگردند.

XS
SM
MD
LG