لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۵

پنتاگون: نیروهای امریکایی همه بخش‌های میدان هوایی کابل را در کنترول دارند


میدان هوایی کابل
میدان هوایی کابل

در حالی که طالبان گفته‌اند کنترل بخش‌های مهمی از میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل را به دست گرفته‌اند، وزارت دفاع امریکا گفته که تمام بخش‌های این میدان هنوز تحت کنترول سربازان امریکایی است.

وزارت دفاع امریکا گفت که هنوز تمام میدان هوایی در کنترول نیروهای آن کشور است و طالبان بر هیچ بخشی از آن کنترول ندارند.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، دیشب (۲۷ آگست) گفت که تمام ورودی‌های این میدان را نیروهای ایالات متحده کنترل می‌کنند، اما طالبان به تازگی گفته‌اند نیروهای امریکایی بخش‌هایی از این میدان را تخلیه کرده و طالبان در این بخش‌ها جابجا شده‌اند.

کربی می‌گوید: "طالبان هیچ بخشی از میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی را کنترل نمی‌کنند. من هم این گزارش‌ها را دیده‌ام. آن‌ها نادرست هستند. طالبان هیچ ورودی و هیچ بخشی از میدان و هیچ بخشی از عملیات در میدان هوایی را اداره نمی‌کنند. آن‌ها هنوز هم تحت کنترل نیروهای نظامی امریکا هستند."

جان کربی، سخنگوی پنتاگون
جان کربی، سخنگوی پنتاگون

این در حالی است که به جز امریکا، بیش از ۲۰ کشور به شمول بریتانیا و فرانسه اعلام کرده‌اند که کار تخلیه هزاران شهروند خود و همکاران افغان آن‌ها را تکمیل کرده‌اند.

امریکا نیز گفته که عملیات انتقال شهروندان امریکایی و همکاران افغان آن‌ها به پایان رسیده و تا سه روز دیگر یعنی در ۳۱ اگست این روند به پایان می‌رسد.

اما مولوی بلال کریمی، دستیار ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز شنبه (۲۷ آگست) به رادیو آزادی گفت که نیروهای امریکایی روز جمعه بخش‌هایی از میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی را تخلیه کرده و طالبان در آن جابجا شده‌اند.

کریمی افزود: "روز گذشته بخش‌های مهمی از میدان را نیروهای امریکایی تخلیه کردند. مجاهدین امارت اسلامی به آنجا رسیده‌اند و همان بخش‌ها را تحت کنترول در آورده‌اند. هنوز در مورد تخلیه کامل میدان هوایی به ما گزارش نرسیده است."

موضوع کنترل میدان هوایی بین‌المللی در حالی مطرح شده که هنوز هم صدها افغان واجد شرایط منتظر خروج از افغانستان هستند.

در این حال شیرمحمد عباس ستانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر دیشب در پیام خود که از طریق رادیو تلویزیون ملی پخش شد گفت که افغان‌های واجد شرایط با تکمیل اسناد خود پس از ۳۱ ماه اگست نیز می‌توانند از این کشور بیرون شوند.

شیر محمد عباس ستانکزی، عضو هئیت مذاکره کننده طالبان در قطر
شیر محمد عباس ستانکزی، عضو هئیت مذاکره کننده طالبان در قطر

در همین حال، وزارت دفاع امریکا تاکید کرده که نیروهای امریکایی تلاش خواهند کرد که تا آخرین فرصت کار بیرون کردن افراد واجد شرایط از افغانستان را ادامه دهند.

امریکا گفته که در نزدیک به دو هفته گذشته بیش از ۱۱۱ هزار شهروند خارجی و همکاران افغان آن‌ها از طریق میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی خارج شده‌اند.

این در حالی است که روز پنجشنبه در پی انفجار انتحاری در ورودی شرقی میدان هوایی، بیش از ۱۷۰ تن از جمله ۱۳ سرباز امریکایی کشته و دست‌کم ۲۰۰ تن دیگر شامل زنان و کودکان زخمی شدند.

مسوولیت این حمله را گروه دولت اسلامی معروف به داعش برعهده گرفته است.

مقام‌های امریکایی از احتمال حمله‌های مشابه دیگر در اطراف میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی هشدار داده و گفته‌اند که مردم باید از اطراف میدان دور باشند.

از سوی دیگر بل اوربان، مسوول فرماندهی مرکزی امریکا در بیانیه‌ای گفته که طراح حمله روز پنجشنبه در نزدیکی میدان هوایی حامد کرزی را در یک حمله هوایی در ولایت ننگرهار کشته‌اند.

XS
SM
MD
LG