لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

امریکا: طراح حمله انتحاری بر میدان هوایی کابل در ننگرهار کشته شد


زخمیان حمله در میدان هوایی کابل
زخمیان حمله در میدان هوایی کابل

وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، اعلام کرد که طراح حمله انتحاری پنجشنبه گذشته به میدان هوایی کابل را در را در شرق افغانستان کشته است.

پنتاگون گفته است که این فرد عضو داعش بود که توسط طیاره‌های بی‌سرنشین به روز جمعه (۲۷ اگست) در ولایت ننگرهار هدف قرار گرفت.

پنتاگون همچنین در مورد تلفات حمله روز پنجشنبه که مسوولیت آن را گروه داعش به عهده گرفت، گفته است که در این حمله مرگبار میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی ۱۷۰ تن کشته و ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

کشته شدن ۱۳سرباز امریکایی نیز در این رویداد تایید شده است.

سخنگوی قصر سفید روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفت که تیم امنیت ملی رئیس جمهور جو بایدن، در مورد احتمال یک حمله دیگر تروریستی در میدان هوایی کابل خبر داده است.

پیش از این سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفته بود که شاید گروه داعش حملات دیگری را در کابل برنامه‌ریزی کرده باشد.

اما سوال این جا است که حضور گروه دولت اسلامی (داعش) در افغانستان چگونه است؟

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز شنبه به رادیو آزادی گفت که داعش در افغانستان حضور گسترده ندارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان

مجاهد افزود: آن گونه که داعش در سوریه و عراق موجود بود، در افغانستان نیست. کسانی که خود را پیروان داعش می‌دانستند، ما باورمند هستیم که آن‌ها نیز با درک واقعیت‌ها و این که ببیند که حکومت اسلامی در افغانستان ایجاد شده، امنیت تامین است و نیروهای خارجی هم وجود ندارند، دیگر بهانه‌ای پیدا نمی‌کنند تا تحرکات‌شان را انجام بدهند."

پس از حاکمیت طالبان در ۳۳ ولایت افغانستان به استثنای پنجشیر، این نخستین بار است که گروه داعش به یک هدف مهم در پایتخت حمله می‌کند و ده‌ها نفر از جمله ۱۳ نظامی امریکایی را می‌کشد.

کارشناسان نظامی افغان نیز به این باور اند که داعش در افغانستان تشکیلات گسترده ندارد، اما تاکید می‌کنند که این گروه حملات بسیار خطرناک را سازمان‌دهی می‌کند.

باری عارض یکی از این کارشناسان گفت: "داعش قدرتی برای جنگیدن با کدام گروه و یا جبهه را ندارد، اما این گروه به این دلیل بسیار خطرناک است که با استفاده از عملیات‌های پارتیزانی انفجارات بسیار قوی را سازمان‌دهی می‌کند. سازماندهی چنین حملات نیاز به پرسونل بیشتر ندارد."

آقای عارض گفت این گروه در نخست در کوه‌های ولایت‌های ننگرهار و کنر ظهور کردند، اما افراد مربوط به گروه دولت اسلامی (داعش) بیشتر در ولایت‌های فاریاب، جوزجان و زابل هم دیده شده‌اند.

زخمی حمله بر مکتب سید الشهدا در غرب کابل که داعش مسوولیت آن را پذیرفته بود
زخمی حمله بر مکتب سید الشهدا در غرب کابل که داعش مسوولیت آن را پذیرفته بود

این در حالی است که نیروهای داعش در سال‌های اخیر عامل اجرای یک رشته حمله‌های مرگبار قلمداد شده‌اند. از جمله هدف قرار دادن مکاتب دخترانه، بیمارستان‌ها، و حتی حمله به یک بخش زایمان و کشتن زنان باردار و پرستاران حاضر در آنجا.

داعش ولایت خراسان گروه داعش که نام کامل آن دولت اسلامی عراق و شام است، شاخۀ محلی داعش در افغانستان و پاکستان است.

این گروه تندرو‌ترین و خشن‌ترین گروه در میان گروه جهادی‌‌ مسلح حاضر در افغانستان شمرده می‌شود.

XS
SM
MD
LG