لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۲

یونیسف: ۶۹ کودک افغان بدون والدین‌شان به خارج منتقل شده‌اند


روند خروج نیروهای امریکایی و متحدان افغان‌شان از افغانستان
روند خروج نیروهای امریکایی و متحدان افغان‌شان از افغانستان

یونیسف می‌گوید٬ آن‌ها پیدا کرده‌اند که ۶۹ کودک افغان بدون والدین‌شان از این کشور به خارج انتقال داده شده‌اند.

در جریان عملیات بیرون کردن مردم از افغانستان که امریکا آن را بی سابقه خوانده است، ده‌ها طفل افغان هم به خارج برده شده‌اند.

رئیس دفتر یونیسف در افغانستان گفته٬ بسیار مشکل است که تعداد دقیق این کودکان افغان که انتقال داده شده‌اند به زودی واضح شود اما تا حال معلوم شده است که ۶۹ کودک افغان بدون والدین‌شان به خارج برده شده‌اند.

هرف دو لیس٬ رئیس دفتر یونیسف در افغانستان در یک کنفرانسی که توسط اداره مطبوعاتی ملل متحد در نیویورک ترتیب شده بود، از کابل در این مورد معلومات داد.

روند نجات شهروندان امریکا و افغان‌های آسیب‌پذیر از افغانستان
روند نجات شهروندان امریکا و افغان‌های آسیب‌پذیر از افغانستان

دولیس گفت: "ما ۶۹ کودک را خارج از افغانستان رد یابی کردیم و در تلاش هستیم که آن‌ها را با والدین‌شان یکجا کنیم این یک پروسه پیچیده است."

آقای هیرف دولیس افزود کارمندان یونیسف ماموریت خود را برای پیدا کردن دوباره این اطفال انتقال شده بی سرپرست و یکجا کردن آن‌ها با خانواده‌های‌شان دوام می‌دهند.

او گفت٬ از کشورهای مختلف جهان در مورد رسیدن این اطفال معلومات بدست آورده اند و تلاش می‌کنند که این اطفال در محل‌های مشخص و محفوظ نگهداری شوند.

دو لیس می‌گوید: "در کابل تیم محافظت از کودکان باکشورهای مختلف جهان که به این کودکان جا داده اند در تماس هستند. این کار را بخاطری انجام می‌دهیم که پروسه پیدا کردن این اطفال آغاز شده و تلاش می‌شود که این اطفال دوباره با والدین‌شان یکجا شوند. این یک پروسه دوام‌دار است."

در اواخر رسانه‌های امریکائی هم از قول مقامات این کشور خبر داده اند که ۳۴ نو جوان افغان به تنهایی خود را به امریکا رسانده‌اند.

وزارت خدمات صحی و بشری امریکا گفته است یک تعداد اطفال افغان که از والدین‌شان جدا شده‌اند و یا کسی با آن‌ها نبوده به اداره مهاجرین معرفی شده‌اند تا سهولت‌های لازم را برای آن‌ها مهیا کنند.

جنگجویان طالبان در شهر کابل
جنگجویان طالبان در شهر کابل

از نیمه ماه اگست تا کنون از وقتی که طالبان کابل را تصرف کردند، کشورهای خارجی در صدر آن‌ها ایالات متحده امریکا پروسه بیرون کردن اتباع، نظامیان و همکاران افغان خود و همچنان فعالان حقوق بشر، اعضای جامعه مدنی و کارمندان رسانه‌های افغان را شروع کرده‌اند.

آغاز روند بی سابقه انتقال مردم از افغانستان سبب شده که یک تعداد افرادی که اسناد هم نداشتند بسمت میدان هوایی کابل یورش ببرند.

بعضی‌ها که توجه رسانه‌ها را جلب کرده اند با تذکره، کارت‌های خارجی، و پاسپورت‌های بدون ویزه خود را به میدان هوایی کابل رسانده و نظر به خبرها ده‌ها نفر آن‌ها موفق شده اند که در پروازهای مختلف از افغانستان خارج شوند.

XS
SM
MD
LG