لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۶

مجاهد: خروج امریکا به معنی پایان تجاوز در افغانستان است


آخرین سرباز امریکایی که افغانستان را ترک کرد
آخرین سرباز امریکایی که افغانستان را ترک کرد

طالبان گفته‌اند که خروج تمام نیروهای امریکایی از افغانستان به معنای پایان تجاوز به این کشور است.

طالبان گفته‌اند که با بیرون شدن آخرین سرباز امریکایی از افغانستان، این کشور آزادی کامل خود را به دست آورده است.

ذبیح‌الله مجاهد٬ سخنگوی طالبان صبح روز سه‌شنبه (۳۱ آگست) در میدان بین‌المللی حامد کرزی به خبرنگاران حضور نظامی امریکا در این کشور را ناکام خواند و تاکید کرده که ایالات متحده در این کشور شکست بزرگی را تجریه کرده است.

به گفته آقای مجاهد، نیروهای امریکایی در زمینه به دست آوردن تمام اهداف خود در افغانستان پیروز نشدند و پس از خروج آن‌ها، این کشور به آزادی واقعی رسیده است.

ذبیح‌الله مجاهد تاکید کرد که افغان‌ها از جنگ خسته‌اند و بیش از این تحمل آزار و اذیت را ندارند: "این ملت دیگر تحمل اذیت کردن را ندارد. از امارت اسلامی و همه نیروها خواست من این است که با مردم خود برخورد نرم داشته باشند. این ملت حق دارد که آرام نفس بکشد و به آبادی برسد. ما و شما بر ملت مسلط نشده ایم بلکه خادمان این ملت هستیم."

ذبیح‌الله مجاهد٬ سخنگوی طالبان با جمعی از جنگجویان این گروه در میدان هوایی کابل
ذبیح‌الله مجاهد٬ سخنگوی طالبان با جمعی از جنگجویان این گروه در میدان هوایی کابل

سخنگوی طالبان افزود که با تمام کشورها به شمول امریکا خواهان روابط خوب هستند و اجازه نخواهند داد که خاک افغانستان برضد کشور دیگری استفاده شود.

نیروهای امریکایی شب گذشته افغانستان را به گونه کامل ترک کردند. جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده خروج سربازان امریکایی از افغانستان را پایان ماموریت ۲۰ ساله امریکا در این کشور خواند.

در اعلامیه کاخ سفید به نقل از آقای بایدن آمده: "در ۱۷ روز گذشته بیش از ۱۲۰ هزار تن از افغانستان تخلیه شدند که در جمع آن‌ها شهروندان امریکایی و همکاران افغان‌شان هستند."

در این اعلامیه از طالبان نیز خواسته شده که به هر امریکایی و همکار افغان آن‌ها که خواستار ترک کردن افغانستان است، اجازه خارج شدن از این کشور را بدهند.

در عین حال وزارت دفاع امریکا پنتاگون گفته که طولانی‌ترین جنگ خود در افغانستان را به پایان رسانید.

در اعلامیه‌ای در این مورد به نقل از لوید آستین٬ وزیر دفاع ایالات متحده آمده که در این جنگ، ۲۴۶۱ سرباز امریکایی کشته و هزاران تن دیگر زخمی شدند.

در همین حال زلمی خلیل‌زاد٬ نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در صفحه توییتر خود نوشته که افغان‌ها برای تعیین سرنوشت خود با یک فرصت و فیصله تاریخی رو به رو هستند.

آقای خلیل‌زاد شرایط کنونی را آزمون بزرگی برای طالبان خوانده و تاکید کرده که طالبان می‌توانند کشور خود را به سوی امنیت و آینده بهتر بکشانند.

همزمان با ختم ماموریت نظامی نیروهای خارجی در افغانستان شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز از طالبان خواسته که به تعهدات خود عمل بکنند.

این شورا در قطعنامه‌ای نوشته که طالبان تعهد کرده‌اند به افرادی که می‌خواهند از افغانستان بیرون شوند، اجازه خارج شدن می‌دهند، حکومت فراگیر که زنان نیز در آن شامل باشند، ایجاد کرده و به موسسات بین‌المللی زمینه فعالیت بی‌قید و شرط را فراهم خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG