لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۴

هشدار سازمان ملل از بحران قلت مواد غذایی در افغانستان


آرشیف
آرشیف

سازمان ملل متحد می‌گوید، تا چند هفته دیگر ذخیره‌های غذایی کمک به افغان‌های فقیر، خالی خواهد شد.

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد هشدار داده که ممکن است در ماه سپتمبر بحران قلت مواد غذایی در افغانستان رخ دهد.

رامز الاکبروف، هماهنگ کننده منطقه‌ای کمک‌های بشری سازمان ملل می‌گوید که یک سوم نفوس افغانستان به مواد غذایی به شدت نیاز دارند.

به گفتۀ الاکبروف: "زمستان در راه است، خشکسالی شدید وجود دارد، بنابر این پول بیشتر برای تغذیه افغان‌ها نیاز است."

رامز الاکبروف هشدار داده که اگر کمک‌های اضافی به افغانستان نشود، ذخایر غذایی این کشور تا پایان ماه سپتمبر خالی خواهد شد.

رامز الاکبروف
رامز الاکبروف

آقای الاکبروف روز گذشته از طریق ویدیو کنفرانس از کابل به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: "همانطوری که قبلاً گفتم، تا پایان ماه سپتمبر، مواد غذایی که برنامه جهانی غذا در این کشور دارد تمام می‌شود. مواد لازم را نخواهیم داشت و نمی‌توانیم غذای مورد نیاز را تأمین کنیم، زیرا چیزی نخواهیم داشت. برای حفظ وضعیت موجود، ما به حداقل ۲۰۰ میلیون دالر صرف در بخش غذا ضرورت داریم تا برای نیازمندان غذا فراهم شود."

آنتونیو گوترش٬ سرمنشی سازمان ملل متحد نیز روز گذشته اول سپتمبر گفت که زنان، کودکان و مردان افغان بیش از هر زمان دیگر به کمک و حمایت جامعه بین‌المللی نیاز دارند و زمان برآورده ساختن نیازهای بشری، فرا رسیده است.

پروگرام غذای سازمان ملل متحد (WFP) تخمین کرده که برای کمک‌های اضطراری به افغانستان به ۱.۳ میلیارد دالر نیاز است که تا کنون صرف ۳۹ درصد آن تدارک شده است.

امروز نوزدهمین روزی است که طالبان شهر کابل را تصرف کرده‌اند، ولی با وصف آن که ذبیح‌الله مجاهد٬ سخنگوی این گروه در هفته گذشته وعده داد که همه بانک‌ها در افغانستان به زودی باز خواهند شد، اما تا هنوز هم بانک‌های بزرگ و مرکزهای مبادله اسعار به طور کامل کار نمی‌کنند.

تسلط جنگجویان طالبان بر شهر کابل
تسلط جنگجویان طالبان بر شهر کابل

در این حال شاه محرابی، استاد اقتصاد در پوهنتون مریلند در ایالات متحدۀ امریکا که از سال ۲۰۰۲ میلادی به این‌سو عضویت هیئت مدیره بانک مرکزی افغانستان را دارد، از ادارۀ رئیس جمهور جو بایدن خواسته تا به خاطر جلوگیری از بروز یک بحران بشری در افغانستان به طالبان اجازۀ دهد تا از ذخایر منجمد شدۀ این کشور در امریکا، ماهانه حدود صد تا ۱۲۵ میلیون دالر، دریافت کند.

آقای محرابی در مصاحبه با خبر گزاری رویترز گفته که می‌خواهد این موضوع را در هفتۀ جاری با اعضای کانگرس امریکا در میان بگذارد و امیدوار است که بزودی این مسئله را با وزارت خزانه داری امریکا شریک کند.

حکومت ایالات متحدۀ امريكا حدود ۹ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دالر بانك مركزی افغانستان را منجمد کرده است.

رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که دلیل انجماد این ذخایر پولی افغانستان این است که واشنگتن می‌خواهد بر طالبان فشار بیاورد تا به وعده‌های‌شان عمل کنند.

واشنگتن از طالبان می‌خواهد که تروریست‌هایی مانند شبکۀ القاعده را در افغانستان پناه نداده، حکومت فراگیر را تشکیل دهد و حقوق زنان و دختران را رعایت کند.

XS
SM
MD
LG