لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

افغانستان در صدر مطالب خبرگزاری‌های جهانی


جنگجویان طالبان در کندهار
جنگجویان طالبان در کندهار

افغانستان بازهم در صدر مطالب خبرگزاری‌های جهان قرار دارد.

موضوع آمادگی‌ها برای تشکیل حکومت جدید در افغانستان، سفر وزیر خارجه بریتانیا به قطر که موضوع افغانستان در محراق آن قرار دارد، همچنان مشکلاتی که در جریان تخیله افراد از میدان هوایی کابل به میان آمد و عواقب آن هنوز هم دامنگیر بسار مردم است، مسایلی اند که در خبرگزاری‌های جهانی انعکاس داده شده‌اند.

  • رویترز

خبرگزاری رویتر از قول منابع طالبان نوشته است که آمادگی‌ها برای اعلام حکومت نو در افغانستان آغاز شده است.

کابل پایتخت افغانستان روز ۱۵ ماه اگست تحت تصرف طالبان در آمد و در بیش از دو هفته افغانستان حکومت ندارد و چرخ اقتصادی این کشور تا حدی زیاد از گردش مانده است. به نوشته رسانه‌ها مردم افغانستان با مشکلات زیاد اقتصادی مواجه اند.

رویترز از قول احمد الله متقی٬ عضو اداره مطبوعاتی طالبان نوشته است که می‌گوید که آمادگی برای برگزاری مراسم اعلام حکومت نو آغاز شده است.

در روزهای اخیر یک منبع دیگر طالبان در رابطه با تشکیل نظام بعدی افغانستان گفته که ملا هبت‌الله آخند زاده٬ رهبر طالبان رهبری یک شورای نو را به عهده خواهد داشت که بر دیگر ارگان‌های حکومتی حاکمیت خواهد داشت.

رویترز هم‌زمان با این گزارشی دیگری دارد در مورد این که دومنیک راب٬ وزیر خارجه بریتانیا قرار است امروز (۲ سپتمبر) به قطر برسد و با مقام‌ٔهای دوحه از جمله امیر قطر شیخ تمیم بن حماد آل ثانی ملاقات خواهد کرد.

رویترز به یک اعلامیه وزارت خارجه بریتانیا اشاره می‌کند که در آن گفته شده دورنمای باز کردن میدان هوایی کابل و باز شدن دهلیز آزاد برای خروج خارجیان و افغان‌های که می‌خواهند این کشور را ترک کنند در اجندای ملاقات آقای راب در قطر شامل است.

آقای راب همچنان با همتای قطری و اعضای سفارت بریتانیا در افغانستان که اکنون در قطر مستقر اند٬ صحبت خواهد کرد.

همزمان با این خبر داده شده که یک تیم تخنیکی قطر به میدان هوایی کابل رسیده تا در فعال کردن دوباره این میدان کمک کنند.

  • تاس

خبرگزرای تاس روسیه از قول دمتری پیسکوف سخنگوی کرملین نوشته است که می‌گوید٬ اعضای رهبری طالبان به روسیه تعهد کرده‌اند که امنیت دپلومات‌های این کشور را به عهده می‌گیرند و تا حال به این تعهد خود پابند هستند.

در پاسخ به این سوال که اگر حالت در افغانستان تغییر کند حکومت روسیه چه آمادگی‌های برای محافظت از شهروندان و دپلومات‌های خود در افغانستان دارد، پیسکوف گفت طالبان تا حال ضمانت‌های که داده اند٬ رعایت کرده اند.

  • فرانس پرس

فرانس پرس نوشته است بسیار افغان‌های متحد امریکا که می‌خواستند در جریان تخلیه افراد از این کشور بیرون شوند٬ به این کار موافق نشدند و اکنون مقام‌های امریکایی تایید می‌کنند که با یک حالت غم انگیر و ایجاد هرج و مرج در ختم جنگ دست به گریبان شدند.

اداره رئیس جمهور جو بایدن می‌گوید٬ طالبان تعهد کرده‌اند که مانع خروج افغان‌ها از کشور نخواهند شد، اما یک تعداد افرادی که در ۲۰ سال گذشته با امریکایی‌ها کار کرده‌اند از انتقام‌جویی طالبان ترس دارند.

جنرال مایک میلی٬ افسر بلند رتبه امریکا گفته است این روزها روزهای بسیار احساساتی، درد آور، خشمناک و غمگین کننده می‌باشند که با افتخار و پایمردی همراه است.

یک مقام وزارت خارجه امریکا گفته است آن‌ها تلاش‌های خودرا برای نجات این مردم و انتقال آن‌ها از افغانستان ادامه می‌دهند.

XS
SM
MD
LG