لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

واکنش جبهه مقاومت ملی؛ مذاکرات به دلیل 'پیشنهادهای شخصی طالبان' قطع شده است


شماری از نیروهای گروه مقاومت ضد طالبان در پنجشیر
شماری از نیروهای گروه مقاومت ضد طالبان در پنجشیر

جبهه مقاومت ملی در واکنش به گفته‌های روز چهارشنبۀ امیرخان متقی رئیس کميسيون دعوت و ارشاد طالبان می‌گوید مذاکرات میان دوطرف به دلیل پیشنهادهای شخصی طالبان به رهبر این جبهه، قطع شده است.

ناکام شدن مذاکرات میان جبهه مقاومت و طالبان و شدت نبردها از چهار روز بدینسو بر پنجشیر.

فهیم دشتی مسئول دفتر رسانه‌های جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود می‌گوید که دلیل بی‌نتیجه بودن مذاکرات پیشنهادهای طالبان منحصر به شخص احمد مسعود بوده است.

او می‌گوید اختصاص کرسی و شریک شدن درحکومت طالبان از موضوع‌هایی بوده که امیرخان متقی رئیس کمیسوین ارشان و دعوت این گروه در تماس تلیفونی با آقای مسعود مطرح کرده است.

اما به گفته فهیم دشتی آقای مسعود با رد این خواست‌ها به دفاع از حقوق و آزادی‌های کل شهروندان کشور تاکید کرده است.

فهیم دشتی مسئول دفتر رسانه‌های جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود
فهیم دشتی مسئول دفتر رسانه‌های جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود

آقای دشتی گفت: "ما از این مذاکرات دنبال راه حل مشکلات اساسی مردم بودیم درحالیکه طرف مقابل پیشنهادهای شخصی داشت، پیشنهاد حضور رهبر جبهه ملی مقاومت افغانستان درحکومت طالبان یا رائه یک سیت به جناب احمد مسعود یا پیشنهاد حفاظت از اموال و دارایی‌های‌شان بود، پاسخ رهبر جبهه مقاومت این بود که ما دنبال مسایل شخصی مقام و موقف و کرسی نیستیم و دارایی شخصی هم در کابل ندارم. درچهار روز شاید به طرف مقابل ثابت شده باشد که با جنگ این مسئله را حل کرده نمی‌توانند. پیام متقی این بود که اسلحه خود را در زمین بگذارید ما اگر قرار بود تسلیم می‌شدیم و از دفاع از مردم دست می‌برداشتیم این جبهه را ایجاد نمی‌کردیم ."

آقای دشتی در واکنش به نوار صوتی امیرخان متقی که در رسانه‌های اجتماعی پخش شده و در آن از جبهه مقاومت خواسته شده که اسلحه به زمین بگذارد، می‌گوید این جبهه اراده ای برای تسلیم شدن ندارد و طالبان این مسئله را از راه جنگ حل نخواهد توانست.

او ادعا می‌کند که درچهار روزگذشته بیش از ۳۵۰ تن طالب کشته شده و بیشتر از ۲۸۰تن دیگر این گروه زخمی شده اند.

هرچندطالبان به پیام‌های رادیوآزادی در این باره پاسخ ندادند، اما پیش از این ذبیح‌الله مجاهد گفته است که به پیشروی دربخش‌هایی از این ولایت دست یافته اند و تلفاتی هم به نظامیان جبهه مقاومت وارد شده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان

این گفته‌ها درحالی مطرح شده که یک روزپیش امیرخان متقی رئیس ارشاد و دعوت گروه طالبان در نوار صوتی که در رسانه‌های اجتماعی پخش شده می‌گوید تلاش‌ها برای حل مسئله پنجشیر از راه مذاکرات و تفاهم تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

اما آقای متقی تاکید می‌کند که بازهم تلاش می‌شود مسئله پنجشیر از راه گفتگو حل شود.

او در این نوار صوتی گفته که جنگجویان این گروه نواحی پنجشیر را محاصره کرده است_ادعایی که از سوی جبهۀ ملی مقاومت رد شده است.

طالبان تاکنون تمامی بخش‌های افغانستان را زیر ادارۀ خود آورده اند و پنجشیر تنها ولایتی است که در برابر جنگجویان این گروه ایستاده‌گی کرده است.

XS
SM
MD
LG