لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۸

چهارمین حمله طالبان بالای پنجشیر؛ ارقام دقیق تلفات روشن نیست


نبرد میان طالبان و جبهه مقاومت در پنجشیر
نبرد میان طالبان و جبهه مقاومت در پنجشیر

شب گذشته نبرد شدید و گسترده در ولایت پنجشیر صورت گرفت.

بخش‌هایی از ولایت کوهستانی و استراتیژیک ولایت پنجشیر شب گذشته (۲ سپتمبر) شاهد نبردهای شدید و گسترده بود.

طالبان برای چهارمین شب پیهم با نیروهای مقاومت درگیر شدند.

شمس‌الدین حامد٬ عضو جبهه مقاومت در پنجشیر صبح امروز (۳ سپتمبر) به رادیو آزادی گفت که ۵۰۰ نفر از نیروهای طالبان در این حمله به پنجشیر هجوم آوردند.

هر دو طرف جنگ ادعا می‌کنند که بر یکدیگر تلفات وارد کرده‌اند. در مورد تعداد دقیق تلفات هنوز ارقام مشخصی در دست نیست.

کاروان نیروهای طالبان از راه‌های ساحات ولسوالی‌های مرزی کوهبند و حصه اول کوهستان ولایت کاپیسا، خود را به خطوط نبرد در پنجشیر رسانده بودند.

مقاومت‌گران جبهه پنجشیر
مقاومت‌گران جبهه پنجشیر

مولوی کریم‌الله وثیق٬ رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت کاپیسا در مورد این حمله نیروهای‌شان به پنجشیر به رادیو آزادی گفت: "شب گذشته عملیات فاتحانه مجاهدین در کوه‌های دربند از مربوطات ولسوالی عنابه از استقامت ولایت کاپیسا حمله‌ور شدند که در نتیجه تقریبا هفت سنگر جبهه محکم مقاومت به دست مجاهدین افتاده، دو تانک چین دار روسی به به غنمیت گرفته شده، مجاهدین در همین ساحه حال پیش روی هستند و در این مربوطات از جبهه مقاومت چیزی باقی نمانده است."

اما شمس‌الدین حامد٬ عضو جبهه مقاومت دوم مستقر در پنجشیر اظهارات مولوی وثیق در مورد پیشروی طالبان به داخل پنجشیر را نمی‌پذیرد: "دشمن در ادامه لشکرکشی‌های‌شان برای این حمله و بیش از ۵۰۰ تن نیروی دیگر را قبلاً در خطوط اول آورده بودند. از ساحات کهنه ده به مربوطات دربند حرکت کردند چون جبهه دربند در موقعیت بلند قرار دارد و هم مرز با ساحات شرکت و کهنه ده ولایت کاپیسا است، دشمن را دیدند و آمادگی کامل گرفته شد. در این عملیات ضربه بسیار محکم به دشمن وارد شد که بسیار تلفات سنگین داشتند. جنگ تا ناوقت‌های شب ادامه داشت، حمله این شب شان هم از سوی مقاومت گران در جبهه دربند یکبار دیگرعقب زده شده است."

در چهارمین شب پیهم جنگ شدید در ساحات دربند، گلبهار و شتل ولایت پنجشیر صورت گرفت. ادامه نبرد که در آن از سلاح‌های سنگین کار گرفته می‌شود آرامش روستاهای محل‌های این مناطق را برهم زده و ده‌ها خانواده از منازل‌شان متواری شده‌اند.

نبردها میان مقاومت‌گران جبهه پنجشیر و طالبان
نبردها میان مقاومت‌گران جبهه پنجشیر و طالبان

پیش از این امیر خان متقی، رئیس کمیسیون دعوت و ارشاد ادارۀ طالبان به تازگی گفت٬ تلاش کردند که موضوع پنجشیر از طریق مفاهمه و مذاکره حل شود. اما به گفتۀ او تلاش‌های‌شان نتیجه‌ نداده است.

چند روز پیش گروه ضد طالبان در ولایت پنجشیر نیز از تشکیل یک هیئت برای مذاکره با طالبان خبر داده بود.

احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود قوماندان پیشین ضد طالبان هم پیش از این گفته است که خواهان تشکیل حکومت فراگیر است، اما به گفتۀ او اگر طالبان بر پنجشیر حمله کنند، مقاومت خواهند کرد و تسلیم نخواهند شد.

طالبان تقریباً تمامی افغانستان به جز از ولایت پنجشیر را تصرف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG