لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

راهپیمایی شماری از زنان در کابل برای روشن شدن سهم بانوان در کابینه طالبان


راهپیمایی شماری از زنان در شهر کابل
راهپیمایی شماری از زنان در شهر کابل

شماری از فعالان حقوق زن در یک اعتراض در کابل خواهان سهم زنان در کابینه و پست‌های مهم دولتی حکومت آینده شدند.

به ادامه داد خواهی‌های زنان در افغانستان، شمار محدودی از زنان در کابل برای دادخواهی برای حقوق‌شان در رده‌های مختلف حکومت آینده راه پیمایی کردند.

مسعوده کوهستانی از برگزار کنندگان این دادخواهی روز جمعه (۳ سپتمبر) به رادیو آزادی گفت که آنان خواهان سهم زنان در پست‌های بلند دولتی در تشکیلات حکومت آینده هستند.

کوهستانی گفت: "راهپیمایی امروز بخاطر حضور زنان و جوانان تحصیل کرده در حکومت آینده است. زمانی‌که چهار خانم می‌روند و در دوحه رو در رو با هیئت طالبان مذاکره می‌کنند پس چرا در کابینه به عنوان وزیر، معین و ريیس حضور نداشته باشند."

راهپیمایی زنان در شهر کابل
راهپیمایی زنان در شهر کابل

خانم کوهستانی افزود که زنان و دختران افغان در ۲۰ سال گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را پیموده و در عرصه‌های مختلف تا سطح ماستری و دکتورا تحصیل کرده‌اند.

او از طالبان خواست که حقوق و جایگاه زنان را در حکومت آینده در نظر گیرند و به دست‌آوردهای دو دهه گذشته زنان ارج بگذارند.

این داد خواهی پس از آن در پایتخت افغانستان راه اندازی می‌شود که روز پنجشنبه شماری از زنان در ولایت هرات دست به اعتراض زده و برای اعاده حقوق‌شان ازسوی طالبان در برابر ساختمان مقام ولایت هرات تجمع کردند.

آنان با سر دادن شعارها، بر حفظ دست‌آوردهای ۲۰ سال گذشتۀ زنان در بخش‌های مختلف تاکید کردند.

در این حال بلال کریمی٬ عضو تیم مطبوعاتی گروه طالبان در صحبت با رادیو آزادی گفت که به همه حقوق زنان و تمام اتباع کشور مطابق شریعت اسلامی در حکومت آینده توجه خواهد شد.

کریمی می‌گوید: "حقوق همه شهروندان در حکومت آینده تامین خواهد بود به شمول خانم‌ها ،اما این که برای آنان در کدام رده‌ها سهم داده می‌شود با تشکیل حکومت آینده روشن می‌شود. اما من اطمینان می‌دهم حقوق را که خداوند برای هر فرد داده باشد از آن بهرمند خواهند شد."

پیش از این شیرمحمد عباس ستانکزی یکی از اعضای مذاکره کننده گروه طالبان در دوحه در صحبت با بی‌بی‌سی گفته است که درمورد جایگاه زنان در رده‌های بلند حکومت آینده به دقت چیزی گفته نمی‌تواند، اما تاکید کرده که سهم زنان در حکومت آینده در نظر گرفته می‌شود.

او افزوده است که حکومت آینده این مسوولیت را دارد تا تمام ساحات کاری برای زنان را در مکاتب و د یگر بخش‌ها مطابق عنعنات و شریعت اسلامی تنظیم کند.

این درحالیست که تاحال که حدود ۲۰ روز از حاکمیت گروه طالبان در کابل می‌گذرد.

هنوز هم بیشتر کارمندان زن به وظایف‌شان برنگشته اند اما معلمان و کارمندان بخش صحت به وظایف‌شان ادامه داده اند.

جنگجویان طالبان در شهر کابل
جنگجویان طالبان در شهر کابل

پیش از این بیشتر کشورهای جهان و سازمان ملل متحد از طالبان خواسته اند تا برای این که از سوی جهان به رسمیت شناخته شوند باید تمامی حقوق شهروندی افغانان را رعایت کنند.

جو بایدن٬ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در سخنرانی اخیرش دربارۀ افغانستان ناوقت چهارشنبه گفت که کشورش برای تأمین حقوق زنان و دختران گفتگوها را ادامه خواهد داد.

مردم در پایتخت و ولایت‌های کشور انتظار اعلام هرچه زودتر حکومت آینده را می‌کشند تا در کنار روشن شدن سرنوشت زنان به دیگر مشکلات کارمندان حکومت مانند پرداخت معاش‌های آنان نقطه پایان گذاشته شود.

XS
SM
MD
LG