لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۳

طالبان کمپاین جمع‌آوری معتادان مواد مخدر در بدخشان را راه اندازی کردند


آرشیف٬ معتادان مواد مخدر در بدخشان
آرشیف٬ معتادان مواد مخدر در بدخشان

مقام‌های طالبان در ولایت بدخشان می‌گویند که از یک هفته به این‌سو کمباین را به هدف جمع‌آوری معتادان مواد مخدر از شهر فیض آباد مرکز این ولایت راه اندازی کردند.

معزالدین احمدی٬ سخنگوی طالبان در بدخشان به رادیو آزادی می‌گوید که آنان این تصمیم را پس از شکایت مردم این ولایت از این افراد، گرفته اند.

سخنگوی طالبان در بدخشان می‌گوید که در جریان کمتر از یک هفته ده‌ها فرد معتاد بشمول زنان و کودکان را جمع‌آوری کرده و برای درمان به شفاخانه‌ها انتقال داده‌اند.

احمدی گفت: "ما یک برنامه مشخص برای جمع‌آوری معتادین در بدخشان داریم. از چند روز به این‌سو افراد معتاد را جمع کردیم و برای تداوی به شفاخانه‌ها انتقال دادیم ."

این اقدام گروه طالبان با استقبال گرم برخی باشندگان بدخشان روبرو شده است.

معتادان مواد مخدر در بدخشان
معتادان مواد مخدر در بدخشان

سیف‌الدین ۴۱ ساله در شهر کهنه فیض آباد در نزدیکی دریای کوکچه شرکت ساختمانی دارد. سیف‌الدین می‌گوید که در چند سال گذشته افراد معتاد از شرکت ساختمانی او اموال بی شماری را دزدی کرده‌اند.

او افزود: "بسیار چیزهای ما را بردند از جمله بیلر، وسایل موتر، جنراتور را بردند. ناگزیر شدم سه نفر را از طرف و شب روز استخدام کردم تا جلو پودری‌ها را بگیرد."

نوروز محمد ۵۵ ساله از جمله معتادان مواد مخدر در بدخشان است که روز گذشته با ۲۳ تن دیگر ازسوی افراد طالبان شناسایی و بازداشت شده و برای درمان به شفاخانه ۲۰ بستر معتادان مواد مخدر شهر فیض آباد انتقال یافت.

نوروز محمد می‌گوید که در گذشته دوبار نیز تداوی شده اما به دلیل نبود زمینه اشتغال و بدرفتاری برخی داکتران نسبت به آنان دوباره به مواد مخدر روی آورد است.

محمد افزود: "یک دفعه دیگر هم من را برای تداوی بردند، دوشب بعد روی اعصابم فشار آمد از ۳ منزل خود را در زمین انداختم و ۱۸ ساعت بیهوش بودم. داکتران همرای مریض درست رفتار نمی‌کنند."

سمیع‌الله سیحون یکی از آگاهان بخش صحی در بدخشان هرچند جمع آوری افراد معتاد را از خیابان‌های شهر یک گام مثبت می‌داند اما تاکید می‌کند تا زمانی که زمینه شغل به آنان مساعد نشود و فروشندگان مواد مخدر بازداشت نشود، این افراد پس از تداوی دوباره مصاب خواهند شد.

سیحون گفت: "جمع‌آوری معتادین یک گام مثبت است اما پایان کار نیست. چون نبود کار مصروفیت این تصمیم بی نتیجه باقی می‌ماند. در سال‌های گذشته حکومت وقت با مصرف میلیون‌ها افغانی معتادین را تداوی کردن اما به دلیل نبود مصروفیت دوباره آنان معتاد شدند."

جمع‌آوری معتادان مواد مخدر در بدخشان
جمع‌آوری معتادان مواد مخدر در بدخشان

اما طالبان در بدخشان می‌گویند که آنان پیکار را به هدف شناسایی و بازداشت فروشندگان مواد مخدر در سطح شهر و ولسوالی‌های این ولایت آغاز کرده‌اند.

در بدخشان ۵ مرکز صحی برای درمان معتادان مواد مخدر از جمله دو شفاخانه ۲۰ بستر در فیض آباد ، یک بیمارستان ۷۰ بستر برای زنان و کودکان در ولسوالی بهارک و دو شفاخانه دیگر در ولسوالی‌های اشکاشم و شغنان نیز وجود دارد.

مسوولان می گویند که این شفاخانه‌ها ظرفیت تداوی ۱۵۰ تن را در یک وقت دارد و سالانه در حدود ۱۳۰۰ تن بشمول زنان و کودکان درمان می‌شوند.

هرچند مسوولان آمار مشخص از افراد معتاد در بدخشان را ندارند٬ اما می‌گویند که در حدود بالاتر از ۵۰ هزار تن بشمول زنان کودکان در این ولایت معتاد به مواد مخدر هستند.

XS
SM
MD
LG