لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

دهقانان: قیمت تریاک در افغانستان به‌گونه بی‌پیشینه افزایش یافته است


آرشیف
آرشیف

قیمت تریاک در افغانستان به‌گونه بی‌پیشینه افزایش یافته است.

در حالی که هفته گذشته مقام‌های طالبان از تصمیم آنان به منع کشت کوکنار در افغانستان خبر دادند، اما شماری از دهقانان در صحبت با رادیو آزادی می‌گویند، که طالبان تا حال به آنان در رابطه به کشت و یا عدم کشت کوکنار چیزی نگفته اند.

با آن که منع کشت کوکنار و تولید مواد مخدر یکی از شرایطی کشورهای اروپایی به دوام کمک‌ مالی با افغانستان و بررسی چگونگی به رسمیت شناختن حکومت طالبان گفته شده، برخی رسانه‌های امریکایی از آغاز تلاش طالبان جهت منع کشت کوکنار خبر می‌دهند.

به تازه گی وال ستریت ژورنال نوشته است که از همین حالا طالبان در برخی ولایت‌ها به دهقانان گفته اند که در زمین‌های شان کوکنار کشت نکنند.

اما شماری از دهقانان در ولایت‌های کندهار و هلمند در صحبت با رادیو آزادی می‌گویند که تا حال هیچ کسی به آنان از منع کشت کوکنار چیزی نگفته است.

دهقانان می‌گویند: " تا حال طالبان و یا کسی دیگر به ما نه‌گفته است. حال سرنوشت کشت کوکنار معلوم نمی‌شود، بلکه زمانی روشن خواهد شد که برای کشت آن یک ماه یا ۱۵ روز باقی مانده باشد و آن زمان به مردم خبر خواهند داد که کوکنار کشت نه‌کنید."

کشتزار کوکنار در کندهار
کشتزار کوکنار در کندهار

" تا حال ولسوال و کدام قوماندان طالبان به ما در رابطه به منع بودن کشت کوکنار خبر نه داده است و نه هم کدام شايعه شنيديم که کشت آن منع می‌شود. من در چهار – پنج سال گذشته کوکنار کشت نکرده بودم، اما حال قصد دارم که کوکنار کشت کنم، تا یک پنج روپیه پیدا کنیم، چون خیلی کم خرچ استیم."

دهقانان در ولایت‌های هلمند، کندهار و ارزگان به رادیو آزادی می‌گویند، که برخی قاچاقبران از همین حالا تریاک تولید شده را ذخیره می‌کنند به همین دلیل، قیمت یک کیلوگرام تریاک در این ولایات از ۷۰ دالر به ۲۰۰ دالر امریکایی بلند رفته است.

در شرق افغانستان نیز زمین‌ها به فصل دوم کشت کوکنار آماده می‌شود.

یک دهقان در ننگرهار که از گرفتن نامش خود داری می‌کند، به رادیو آزادی گفت که آنان نیز تا حال خبر منع شدن کشت کوکنار از سوی طالبان را نشنیده اند.

او گفت: "من باشنده ولسوالی کوز کنر ولایت ننگرهار ام و دهقان استم. سال‌های قبل در مناطق ما کوکنار کشت می‌شد و زمینه عاید مالی را برای مردم فراهم می ساخت، اما تا حال طالبان به ما نگفته اند که کوکنار کشت کنید و یا کشت نکنید."

تا ۲۰ روز دیگر فصل دوم کشت کوکنار در ولایت‌های گرم‌سیر افغانستان آغاز می‌شود.

تلاش کردیم تا نظر طالبان در رابطه به اعلان منع کشت کوکنار را بگیریم، ولی طالبان حاضر به پاسخگویی نشدند، ولی سخنگوی طالبان پیش از این در یک کنفرانس خبری گفته بود که در صورت دوام کمک‌های جامعه جهانی، کشت کوکنار در افغانستان صفر خواهد شد.

گریچن پترس٬ رییس مرکز تحلیل و ارزیابی شبکه‌های غیر قانونی و جرایم سازمان یافته در صحبت با رادیوی ملی امریکا، تعهد طالبان به مبارزه با مواد مخدر را قابل اعتماد نمی‌داند.

طالبان در کندهار
طالبان در کندهار

پترس گفت: "حکومت تازه طالبان اعلام کرده است که آنان تمايل به منع کشت کوکنار و تولید مواد مخدر دارند، اما نیازمند کمک مالی جامعه جهانی اند. به نظر من در بخش درخواست کمک آنان اشتباه نکرده‌اند، اما به نظر من طالبان نباید مورد اعتماد قرار گیرند، زیرا در سال های ۹۰ نیز آنان چنین وعده کرده بودند و توانستند تنها برای یک سال مانع کشت کوکنار شوند، اما این کار آنان مشکلاتی را در افغانستان به‌وجود آورد و طالبان صاحب ذخایر تریاک شدند، قیمت تریاک خیلی بلند رفت و با فروش تریاک ذخیره شده طالبان پول بیشتر از سال قبل آن را بدست آوردند."

تعهد طالبان به مبارزه با مواد مخدر در حال است که در حکومت قبلی افغانستان چندین نهاد مبارزه با مواد مخدر فعالیت داشت، اما حال که نزدیک به ۲۰ روز از به قدرت رسیدن دوباره طالبان می‌گذرد، سرنوشت این نهادها تا حال روشن نیست.

XS
SM
MD
LG