لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۶

امریکا: فعال شدن دوباره میدان هوایی کابل برای رسانیدن کمک‌های بشری مهم است


میدان هوایی کابل
میدان هوایی کابل

درحالی که اداره مستقل هوانوردی ملکی افغانستان از آغاز دوبارۀ پروازهای شرکت هوایی آریانا خبر می‌دهد، ایالات متحده امریکا می‌گوید که فعال شدن دوباره میدان هوایی کابل برای رسانیدن کمک‌های بشردوستانه بسیار مهم است.

پس از چند هفته تاخیر اداره مستقل هوانوردی افغانستان از آغاز دوباره پروازهای داخلی خبر داده است.

این اداره روزپنجشنبه با نشراعلامیه‌ای گفت که نخستین پرواز به روز جمعه از کابل به سمت مزار شریف از میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی انجام می‌شود.

در اعلامیۀ این اداره آمده است که این پرواز ساعت سه پس از ظهر به وقت افغانستان صورت می‌گیرد.

ازسوی دیگر طالبان می‌گویند که میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی به‌زودی برای انجام پروازهای بین‌المللی نیز فعال خواهد شد.

بلال کریمی٬ یک عضو تیم مطبوعاتی طالبان روز جمعه (۳ سپتمبر) به رادیو آزادی گفت که روند پاکاری میدان هوایی تکمیل شده است و به‌زودی بازسازی بخش‌های تخنیکی هم تکمیل می‌شود.

میدان هوایی کابل
میدان هوایی کابل

کریمی می‌گوید: "کار فعال سازی سیستم‌های تخنیکی آغاز شده است و کار ازسوی تیم‌های تخنینکی ترکیه و قطر ادامه دارد تا این میدان دوباره آماده برای انجام پروازهای تجارتی و ملکی شود."

کریمی گفت که تیم تخنیکی ترکیه و قطر مشترکا کار می‌کند تا میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی را یک بار دیگر آمادۀ انجام پروازها کنند.

به گفتۀ او پس از بیرون شدن امریکایی‌ها بسیاری از بخش‌های میدان آسیب دیده و وسایل آن هم تخریب شده است.

در گزارش‌های منتشرشده ازسوی اداره مستقل هوانوردی ملکی گفته شده است که سالانه یک اعشاریه پنج میلیون نفر از میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی به نقاط مختلف رفت و آمد می‌کردند.

این معلومات نشان می‌دهد که ماهانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ پرواز داخلی از این میدان صورت می‌گرفتند و حدود ۵ صد هزار نفر را به نقاط مختلف افغانستان انتقال می‌دادند.

به همین گونه ماهانه حدود ۴۰۰ پرواز بین‌المللی از این میدان انجام می‌شدند.

در معلومات منتشر شده ازسوی اداره ملی هواشناسی در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی حدود ۷۶۰ کمرۀ امنیتی وجود داشت که همه وضعیت امنیتی میدان را نظارت می‌کرد.

بر اساس معلومات یاد شده ،سالانه از میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی از طریق ترافیک فضایی میلیون‌ها دالر عواید نصیب افغانستان می‌شد.

در این حال ند پرایس٬ سخنگوی وزارت خارجه امریکا ناوقت شب گذشته در یک نشست خبری گفت که امریکا به کمک‌های بشری به افغانستان ادامه می‌دهد.

ند پرایس٬ سخنگوی وزارت خارجه امریکا
ند پرایس٬ سخنگوی وزارت خارجه امریکا

او گفت که امریکا می‌خواهد ببیند که میدان هوایی کابل چه زمانی دوباره فعال می‌شود تا کمک‌های بشردوستانه را به آن کشور بفرستد.

پرایس می‌گوید: "ما به چند دلیل می‌خواهیم چنین میدان هوایی را ببینیم. یکی این است که می‌توانیم که کمک‌های بشردوستانه‌ای را که ما همچنان به افغانستان ارسال می‌کنیم، بفرستیم، اما مهمتر از همه این واقعیت است که یک میدان هوایی با پروازهای تجاری فعال، فرصت ترک افغانستان را به شهروندان قانونی ما دارای اقامۀ دایمی امریکا، افراد دارای ویزۀ خاص مهاجرت و افغانان دیگر را که در خطر اند و می‌خواهند کشور را ترک کنند، فراهم می‌کند."

میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی پس از ورود طالبان به کابل به‌روی پروازهای تجارتی و ملکی مسدود بود و تنها کشورهای خارجی با استفاده از طیاره‌های نظامی شهروندان خود و همکاران افغان‌شان را بیرون می‌کردند.

XS
SM
MD
LG