لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

میل انلاین: بازگشایی میدان هوایی کابل، رسیدن کمک‌های بشری را تسهیل می‌کند


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • میل آنلاین

نشریه میل انلاین با اشاره به آغاز پروازهای داخلی از میدان هوایی کابل، گزارشی نوشته که در آغاز آن آمده است "بیائید با طالبان ایرویز پرواز کنید، رهبران جدید افغانستان پروازهای داخلی را از میدان هوایی کابل دوباره آغاز کردند، اما هیچ طیارۀ به بیرون از افغانستان پرواز نکرده است".

به نوشتۀ میل آنلاین، سعید بن مبارک الخیارین الحجر سفیر قطر در کابل به شبکۀ خبری الجزیره گفته، یک تیم تخنیکی این کشور توانست روز شنبه میدان هوایی بین‌المللی کابل را بازگشایی کند، تا افغانستان بتواند از جامعه بین‌المللی کمک دریافت کند.

میل انلاین می‌افزاید: تصور می‌شود که بازگشایی میدان هوایی کابل، که با پایان خروج نیروهای امریکایی مسدود بود، رسیدن کمک‌های بشری را برای جلوگیری از آنچه سازمان ملل متحد "فاجعه انسانی در حال ظهور در افغانستان" نامیده، تسهیل کند.

نویسنده همچنان به بسته بودن بانکها در کابل اشاره کرده و نوشته است که افغان‌های خسته هنوز هم در تلاش گرفتن پول نقد از بانک های پایتخت هستند که همچنان مسدود می‌باشند، زیرا گروه اسلامگرای طالبان تلاش می‌کند تا اقتدار خود را بر همۀ افغانستان تحکیم بخشد.

به نوشتۀ میل آنلاین، اقتصاد فقیر افغانستان با سقوط حکومت محمداشرف غنی و تسلط طالبان در ماه گذشته به هم ریخته و بسیاری از بانک‌ها در شهر کابل و سایر شهرهای افغانستان هنوز مسدود هستند و پس از هفته‌ها، کمبود پول نقد وجود دارد.

میل انلاین می‌نویسد، قدرت‌های غربی اعلام کرده اند که برای تعامل با طالبان و ارسال کمک به افغانستان آماده هستند، اما به رسمیت شناختن حکومت جدید و کمک‌های اقتصادی وسیع‌تر به افغانستان به اقدامات، نه فقط وعده ها برای حفاظت از آزادی های مدنی، بستگی دارد.

  • نشنل انترست

مجلۀ امریکایی نشنل انترست با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان با طرح این سوال که"آیا تاجیکستان برضد طالبان به جنگجویان در پنجشیر خواهد پیوست؟" می‌نویسد:تاجیکستان ۱۳۵۶.۶۸ کیلومتر(۸۴۳ میل) سرحد مشترک در امتداد دریاهای آمو، پنج و پامیر با افغانستان دارد که تا سرحد مشترک تاجیکستان با چین در رهرو کوهستانی واخان، ادامه می یابد.

به نوشته نشنل انترست، اما رویدادهای اخیر در نشان می‌دهد که ارتباط بین تاجیکستان و افغانستان خیلی عمیق‌تر از نزدیکی جغرافیایی است، زیرا این دو کشور به طور فزاینده با یکدیگر در هم تنیده شده اند.

نشنل انترست می‌نویسد، بعد از آنکه طالبان بر همه افغانستان به غیر از ولایت پنجشیر مسلط شدند، باشندگان این ولایت با مقاومت در برابر طالبان، از تسلیم شدن خودداری کردند.

در چند روز اخیر جنگ و درگیری‌های شدید در پنجشیر بین نیروهای که خودرا"مقاومت ملی افغانستان می‌خوانند و جنگجویان طالبان بطور وقفه ای ادامه دارد، هردو طرف ادعای وارد کردن تلفات سنگین بر همدیگر را می‌کنند.

نشنل انترست می‌افزاید، جنگجویانی که در درۀ پنجشیر در برابر طالبان مقاومت می‌کنند، نه تنها جنگجویان محلی و بازمانده‌های اردوی سابق افغانستان هستند، بلکه به نوشته مجله، شماری شهروندان تاجیکستان نیز برای پیوستن با این جنگجویان از سرحد عبور کرده اند و این همبستگی فرامرزی، بر روابط متقابل موجود در سطح محلی بین جوامع شمال افغانستان و جنوب تاجیکستان، تأکید می‌کند.

مجلۀ امریکایی نشنل انترست می‌نویسد، اخیراً شماری از باشندگان منطقۀ کولاب تاجیکستان که در سرحد با افغانستان قرار دارند، در یک نامه سرگشاده از امام علی رحمان رئیس جمهور این کشور خواسته اند که به آنها اجازۀ پیوستن به جنگجویان ضد طالبان در دره پنجشیر را بدهد. به اساس صفحات رسانه‌های اجتماعی، این گروه مستقر در تاجیکستان حاضر به فرستادن ۱۸۰۰ تن برای پیوستن و جنگیدن در کنار جنگجویان ضد طالبان در افغانستان است.

این در حالیست که امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، اخیراً نشان اسماعیل سامانی را به برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهور سابق افغانستان و احمد شاه مسعود وزیر دفاع و قوماندان جهادی سابق که اکنون احمد مسعود پسرش جنگجویان ضد طالبان را در پنجشیر رهبری می‌کند، اهدا کرده است.

XS
SM
MD
LG