لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

"طیاره‌های حامل امریکایی‌ها و ترجمان‌های افغان شان در میدان هوایی بلخ گیرمانده اند"


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

یک نهاد غیر دولتی می‌گوید که وزارت خارجه ایالات متحده امریکا نتوانسته که از طالبان مجوز گیرد تا حدود یک هزار تن را که در افغانستان گیر مانده اند، به صورت مصون انتقال دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شماری از گیر مانده‌ها می‌خواهند تا برای آنها زمینه انتقال از میدان هوایی مزارشریف فراهم شود.

نهادی که بنابر حساسیت موضوع خواسته نامش گرفته نشود، به خبرگزاری گفته که وزارت خارجه امریکا برای اینکه زندگی مردم را به خطر انداخته، باید پاسخگو باشد.

یک مقام امریکایی که نامش گرفته نشده، به رویترز گفته که ایالات متحده نمی‌تواند تأیید کند که امریکایی‌ها در مزارشریف حضور دارند و می‌خواهند که از طریق میدان هوایی این شهر، افغانستان را ترک کنند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این مورد مشخص وضاحت نداده اما گفته است که ایالات متحده هیچ پرسنل در افغانستان ندارد.

به نقل از این سخنگو، ایالات متحده از طالبان می‌خواهد که تعهد شانرا برای سفر آزادانه مردم از افغانستان برجا کنند.

روز یکشنبه (۱۴ سنبله) مایک مکال عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا به شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت که ۶ طیاره در میدان هوایی مزارشریف گیر مانده اند.

به گفته او، این طیاره‌ها حامل امریکایی‌ها و ترجمان‌های افغان استند و تا هنوز از سوی طالبان مجوز پرواز دریافت نکرده اند.

مکال گفته که طالبان ظاهراً مسافران را گروگان گرفته اند تا خواسته‌های‌شان از سوی امریکا پذیرفته شود.

او در مورد خواست مشخص طالبان از امریکا جزئیات نداده. تا اکنون گروه طالبان هیچگونه تبصره در مورد توقف ۶ طیاره در مزارشریف نکرده است.

از سوی دیگر مایک والتس نماینده دیگر مجلس نمایندگان امریکا از وزارت خارجۀ آنکشور خواسته تا با نهاد‌های غیر دولتی کار کند و زمینۀ انتقال شهروندان امریکایی و همکاران افغان شانرا که با خطر روبرو اند، فراهم کند.

ایالات متحده امریکا گفته که اضافه از ۱۲۰ هزار تن در ده‌ها پرواز از ۱۵ تا ۳۰ اگست از افغانستان انتقال یافته اند. برخی انتقاد‌های مطرح شده که شمار زیادی از افغان‌های آسیب پذیر در کشور‌شان باقی مانده اند و با تهدید‌های روبرو اند. اما امریکا گفته که این افغان‌ها را فراموش نخواهد کرد و زمینه انتقال مصون‌شان را فراهم می‌کند.

XS
SM
MD
LG