لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

نیوزویک: طالبان ادعا تصرف پنجشیر و جبهه مقاومت تاکید بر ادامه مبارزه را دارد


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • نیوزویک

مجله نیوزویک به وضعیت پنجشیر توجه کرده و گفته که طالبان ادعا می‌کنند که این ولایت را تصرف کرده اند. اما جبهه مقاومت ملی گفته که به مبارزه ادامه می‌دهد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان روز دوشنبه (۱۵ سنبله)گفت که پنجشیر از سوی این گروه تصرف شده. اما جبهه مقاومت ملی این ادعا را رد کرده است.

در میان ۳۴ ولایت افغانستان تنها پنجشیر به دست طالبان سقوط نکرده بود.

نیوزویک به نقل از شاهدان می‌گوید که هزاران جنگجوی طالبان در جریان شب دوشنبه، بر ۸ ولسوالی پنجشیر هجوم آوردند.

احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی در تویتر نوشته که خبر سقوط پنجشیر در رسانه‌های پاکستان به صورت گسترده بازتاب یافته. اما مسعود افزوده که این خبر دروغ است.

مجله نیوزویک نوشته که امرالله صالح که خودش را سرپرست ریاست جمهوری افغانستان خوانده، تا هنوز در مورد خبر‌ها در باره سقوط پنجشیر چیزی نگفته است.

  • نشنل انترست

نشریه نشنل انترست نوشته که آیا پاکستان و طالبان دوستان همیشگی اند و به یک دیگر هنوز هم نیاز دارند؟

به نوشته نشریه، روابط دو جانب، یک راز آشکار است و اداره طالبان توسط اسلام آباد به بررسی بیشتر نیاز دارد، به ویژه پس از آنکه طالبان در ۱۵ اگست کابل را گرفتند.

در دور گذشته در دهه نود میلادی، رژیم طالبان تنها از سوی سه کشور یعنی پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به رسمیت شناخته شد.

نشنل انترست در اینجا می‌نویسد که حمایت پاکستان از طالبان در دور گذشته به منابع مالی، کمک تسلیحاتی و فراهم کردن جنگجویان از مناطق قبایلی تمرکز داشت و اسلام آباد دو هدف را دنبال کرد، نخست یک رژیم دوستانه‌اش در کابل حاکم شد و دوم اینکه رژیم آن وقت افغانستان هیچ گونه رابطۀ با هند، رقیب دیرینه پاکستان نداشت.

به باور نویسنده، اکنون در پاکستان برخی‌ها از روی کار آمدن دوباره طالبان تجلیل می‌کنند اما مقام‌ها در اسلام آباد، با این قضیه محتاطانه برخورد می‌کنند و ظاهراً می‌گویند که از پروسه صلح میان افغانان حمایت می‌کنند.

  • اندپندنت

روزنامه اندپندنت چاپ بریتانیا به دستور طالبان توجه کرده که به زنان و دختران در پوهنتون‌ها گفته اند، حجاب بپوشند و صورت شانرا با روپوش بپوشانند.

این گروه همچنان دستور داده که پوهنتون‌های خصوصی صنف‌های درسی مردان و زنان را با کشیدن پرده از میان جدا سازند.

به نوشتۀ اندپندنت، در تمامی پوهنتون‌ها دختران و زنان تنها باید از سوی استادان زن و مردانی که عمر‌شان زیاد باشد، تدریس شوند.

روزنامه از یک استاد پوهنتون کابل نقل کرده که گفته است، این برنامۀ طالبان خیلی مشکل است زیرا شمار استادان زن خیلی اندک است و همچنان صنف‌ها ظرفیت جدا سازی را ندارد.

با وجود این همه، روزنامه اندپندنت نوشته است، همین که دختران اجازه یافته اند به مکتب و پوهنتون بروند، در واقع یک اقدام مثبت و بزرگ است.

XS
SM
MD
LG