لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

ملل متحد: نصف نفوس افغانستان برای زنده ماندن به کمک نیاز دارند


آرشیف، توزیع مواد غذایی برای فامیل های نیازمند در ولایت خوست
آرشیف، توزیع مواد غذایی برای فامیل های نیازمند در ولایت خوست

نظرمحمد ۷۰ ساله با زن و چهار فرزندش در گوشه دور دست شهر هرات در غرب افغانستان، از افزایش فقر در این روزها روایت می‌کند.

او که چرخ سیار ترکاری فروشی دارد، می‌گوید توان خرید مردم کاهش یافته و افزایش جمعیت بیکار سبب شده دیگر نتواند از راه ترکاری فروشی مصارف روزانه‌اش را پیدا کند.

این مرد کهن‌سال که به سختی چرخ سبزیجات را در خیابان‌ها می‌کشد، می‌گوید از دو هفته پیش بیکار شده است: "کار که نکرده‌ام. چند افغانی هم که داشتم خوردم. سه‌صد افغانی دیگر به جیب خود دارم. این هم که خلاص شود نمی‌دانم چه کنم. اگر بازارها و کار و بار مردم باز نشود، من هم در خانه نشسته هستم. اگر کسی به من کمکی کرد که خوب، در غیر آن نمی‌دانم چه کنم."

افغانستان از سه هفته بدین‌سو در خلای قدرت به‌سر می‌برد و با بسته بودن تمامی ادارات دولتی و خصوصی، جمعیت عظیمی از شهروندان کشور بیکار شده‌اند، این بیکاری بر زندگی عادی همه تاثیر منفی گذاشته و میزان فقر را افزایش داده است.

آرشیف، بیجا شده های داخلی در ولایت بادغیس
آرشیف، بیجا شده های داخلی در ولایت بادغیس

زری‌گل زن ۴۵ ساله‌ در ولایت بادغیس زندگی می‌کند.
او که در خانه‌های مردم لباس می‌شست و نان پخته می‌کرد می‌گوید این روزها کسی برای انجام کارهای‌شان به او زنگ نمی‌زند.

او که بیمار نیز است، اکنون می‌گوید جز دعا و کمک از بارگاه خدا راهی برای گذران زندگی‌اش نمانده است: "مشکلات ما زیاد است، نشسته هستیم. گرسنه و بی‌پول. نماز می‌خوانم، دعا می‌کنم تا خداوند درب خیر روی ما باز کند. گاهی اگر همسایه‌ها به ما کمکی کردند، خوب است، در غیر آن هیچ."

مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور هماهنگی‌های بشردوستانه، در سفر خود به افغانستان گفته که نیمی از مردم این کشور برای زنده ماندن به کمک نیاز دارند.

او در صفحه توییتر خود نوشت که در افغانستان با افرادی دیدار کرده که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌ا‌ند. به نوشته او، "در حال حاضر نیمی از مردم با بحران بشردوستانه و اقتصادی مواجه‌اند و برای زنده ماندن به کمک نیاز دارند."

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل
مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل

آقای گریفیتس گفته که کمک به همه افغان‌های آسیب‌پذیر نیازمند باید اولویت اصلی آنان باشد.

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ نیز گفته که جنگ، خشکسالی و همه‌گیری ویروس کرونا سبب شده است تا ۱۸ میلیون افغان نیازمند کمک‌های بشردوستانه شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این فدراسیون امروز در اعلامیه‌ای خواهان اقدام فوری جامعۀ جهانی شد.

در اعلامیه آمده که ده‌ها هزار خانواده خانه‌های‌شان را ترک کرده‌اند و شماری از آنان در مناطق شهری در کمپ‌ها به غذا و سرپناه نیاز دارند.

پیش از این نیز نماینده ویژه سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد در افغانستان گفت که حدود ۱۸ میلیون افغان به کمک‌های بشری فوری نیاز دارند.

سازمان ملل متحد نیز از کشورهای عضو این سازمان خواسته تا نشست فوق‌العاده‌یی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان برگزار شود.

طالبان اما گفته‌اند که حکومت فراگیر به زودی تشکیل خواهد شد و وضعیت به حالت عادی بر می‌گردد.

XS
SM
MD
LG