لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۹

شماری از خبرنگاران در کابل از سوی طالبان "لت‌وکوب و بازداشت" شدند


اعتراضات ضد پاکستان در شهر کابل
اعتراضات ضد پاکستان در شهر کابل

طالبان شماری از خبرنگاران و تصویربردارانی را که برای پوشش اعتراضات روز سه‌شنبه (۱۶ سنبله) رفته بودند، لت‌وکوب و بازداشت کردند.

سمیع‌الرحمان رحمانی یکی از این تصویر‌برداران می‌گوید: "ساعت ۹ بود که رفتم برای تصویربرداری به کارته پروان. زنان اعتراض کرده بودند برضد پاکستان. همین که نزدیک چک پاینت شدیم، پیش از آنکه خود را معرفی کنم، درب موتر را باز کردند. وسایل را دیدند که از رسانه است. کمره را گرفتند و رفتند. ما را گفتند از اینجا بروید. وقتی نزد چند طالب دیگر که ایستاده بودند، رفتم، گفتم ما هنوز حتی تصویر نگرفته بودیم کمره‌ام را بردند. بسوی من اسلحه گرفتند و گفتند اینجا نباید باشید."

تصویربردار دیگری از یک رسانه خصوصی هم روایت مشابهی دارد: "در نزدیک محل مظاهره، هنوز کمره را روشن نکرده بودیم که طالب دویده آمد کمره را از پیشم گرفت و گفت حق ثبت ندارید. کمره را گرفت و یک بوکس محکم روی سینه‌ام زد. سر همکارم مرمی تیر کرد. تهدید ما کرد. گفتند اگر رنگ‌تان را گم نکنید، می‌بریم‌تان و جزای‌تان را می‌دهیم."

وحید احمدی تصویربردار طلوع‌نیوز نیز از کسانی است که طالبان امروز دوربین فیلمبرداری‌اش را گرفتند و او را از محل تظاهرات با خود بردند.

اتاق فرمان تلویزیون خصوصی طلوع
اتاق فرمان تلویزیون خصوصی طلوع

سعد محسنی مسئول شرکت رسانه‌ای موبی، مالک طلوع و طلوع‌نیوز، و لطف‌الله نجفی‌زاده رئیس طلوع‌نیوز در حساب توییترشان از طالبان خواستند که وحید احمدی را بی‌درنگ آزاد کنند.

طالبان پس از چند ساعت وحید احمدی را از بند رها کردند.

شریف حسنیار، مسئول تلویزیون خصوصی آریانا نیوز در حساب توییتر خود نوشته که طالبان سمیع جهش خبرنگار این رسانه را لت‌وکوب کردند سپس با خود بردند. او از گروه طالبان خواسته که به آزادی بیان احترام بگذارد.

سمیع جهش نیز پس از چند ساعت از بند این گروه رها شده است.

در روزهای اخیر گزارش‌های گونه گون از خشونت طالبان با خبرنگاران در کابل پخش شده است.

پیش از این طالبان تصویربرداران خبرگزاری پژواک و تلویزیون آریانا نیوز را در ننگرهار و نوید احمد کاووش، خبرنگار تلویزیون خورشید را در کابل لت‌وکوب کرده بودند.

لت‌وکوب یک خبرنگار طلوع نیوز حدود یک هفته پیش از دیگر مواردی است که پس از حاکمیت این گروه رخ داده است.

تظاهرات ضد پاکستان در شهر کابل
تظاهرات ضد پاکستان در شهر کابل

افزون بر این، طالبان در جریان روز سه‌شنبه کوشیدند با شلیک‌های هوایی معترضان زن را در مناطق مختلف کابل متفرق کنند.

بهار یکی از معترضان گفت که در تظاهرات روز سه‌شنبه که آنها برضد پاکستان و حمایت از جبهه مقاومت ملی به جاده‌ها رفته بود، اما طالبان او را لت‌وکوب و در زیرزمینی یکی از بانک‌های خصوصی بازداشت کردند.

از سوی دیگر یکی از خبرنگاران زن که نخواست نامش گرفته شود، گفت که طالبان به مسئول رسانه‌ای که در آن کار می‌کند، گفته است که دختران حق ندارند در رسانه‌ها کار کنند.

با این همه، سازمان عفو بین‌الملل نسبت به برخورد خشونت‌آمیز طالبان با روزنامه‌نگاران و معترضان اظهار نگرانی کرده است.

تلاش‌های رادیو آزادی برای دانستن نظر سخنگویان گروه طالبان درباره ادعاهای مطرح شده در باره برخورد خشونت‌آمیز با خبرنگاران و معترضان به نتیجه نرسید.

پیش از این طالبان گفته بودند که آزادی بیان را تضمین می‌کنند.

XS
SM
MD
LG