لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

جو بایدن: برای به رسمیت شناختن طالبان عجله نداریم


جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا
جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا

جو بایدن رئیس جمهور امریکا به تازگی گفته است که برای به رسمیت شناختن طالبان عجله ندارد. آقای بایدن روز دوشنبه (۱۵ سنبله) در واشنگتن به خبرنگاران گفت که هنوز فاصله زیادی برای به رسمیت شناختن طالبان وجود دارد.

طالبان نیز تلاش دارند که جهان حاکمیت این گروه را به رسمیت بشناسد، اما تا حال به شمول همسایه‌های افغانستان هیچ کشوری تصمیمی در این مورد نگرفته‌اند.

برخی کشورها برای به رسمیت شناختن طالبان شرایطی گذاشته‌اند. روسیه گفته است که طالبان باید حکومتی تشکیل دهد که فراگیر باشد و همه اقوام افغانستان در آن سهیم باشند.

بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا تصمیم به رسمیت شناختن طالبان را محدود به عمل کرد آنان کرده - چیزی که بیشتر کشورهای اروپایی این موضوع را مطرح کرده‌اند.

اما کشورهای مانند کانادا و دانمارک به صورت واضحی اعلام کرده‌اند که طالبان را به رسمیت نمی‌شناسند.

این در حالیست که تا هنوز ناامنی ها در افغانستان پایان نیافته، برخی از گزارش ها حاکی از آن است که شب گذشته نبرد سنیگن میان افراد جبهه مقاومت و طالبان در پنجشیر و پروان صورت گرفته است.

افراد مسلح جبهه مقاومت
افراد مسلح جبهه مقاومت

علی‌میثم نظری سخنگوی این جبهه گفته که نیروهای آن‌ها دوشنبه‌شب به مواضع طالبان در پنجشیر و اندراب حمله کردند، اما توضیح بیشتری نداد.

اما طالبان این ادعای جبهه مقاومت را تأیید نکردند. بلال کریمی عضو دفتر مطبوعاتی طالبان به رادیو آزادی گفت که هیچ گزارش از ناامنی در پنجشیر و مناطق اطراف آن منتشر نشده است: "شب گذشته در پنجشیر به اطمینان سپری شد و وضعیت بسیار نورمال است. مردم از ورود امارت اسلامی بسیار خوش هستند. آنجا امنیت تامین است و تحرکی وجود ندارد تا مانع را در برابر امارت اسلامی ایجاد کند. وضعیت تحت کنترل است و مشکلی وجود ندارد."

طالبان روز دوشنبه گفتند که با هر اقدام مسلحانه مخالف به عنوان دشمن برخورد می‌شود.

اما عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی به تازگی گفته است که تحمیل کردن خواست‌ها از راه زور نتیجه‌بخش نیست.

آقای عبدالله در پیامی به مناسبت کشته شدن فهیم دشتی، خواهرزاده‌اش گفته است که اعمال خشونت و زور باعث ادامه درد و رنج مردم می‌شود.

افراد گروه طالبان در مقام ولایت پنجشیر
افراد گروه طالبان در مقام ولایت پنجشیر

از هشت روز به این طرف گزارش‌هایی از درگیری در شماری از مناطق مرکزی بخصوص پنجشیر میان طالبان و جبهه مقاومت به نشر می‌رسد.

اما با این همه، طالبان تلاش دارند که دامنه حاکمیت خود را گسترش دهند و ریشه‌های آنرا تقویت کنند.

با این حال، چالش اصلی در برابر طالبان مشروعیت بین‌المللی و به رسمیت‌شناخته شدن حاکمیت این گروه است.

XS
SM
MD
LG