لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۷

انتونی بلینکن با مقام‌های جرمنی درباره افغانستان گفتگو می‌کند


انتونی بلینکن٬ وزیر خارجۀ امریکا
انتونی بلینکن٬ وزیر خارجۀ امریکا

انتونی بلینکن٬ وزیر خارجۀ امریکا امروز (چهارشنبه، ۱۷ سنبله) روی وضعیت افغانستان با مقام‌ها در جرمنی گفتگو می‌کند.

یک روز پس از اعلام کابینه سرپرست ازسوی طالبان، انتونی بلینکن٬ وزیر خارجۀ امریکا وضعیت افغانستان را با همتای جرمنی‌اش هایکو ماس، به بحث می‌گیرد.

بلینکن از قطر، جایی که بزرگ‌ترین نقطه انتقال شهروندان امریکایی و افغان در جریان تخلیه از میدان هوایی کابل به شمار می‌رفت، به سوی جرمنی پرواز کرد.

وزیر خارجه امریکا همچنان در نشست آنلاین وزیران و مقام‌های کشورهای گروه ۲۰ که به افغانستان متمرکز است اشتراک خواهد کرد.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش می‌دهد که ایالات متحده می‌خواهد فشارها بر طالبان را افزایش دهد تا به تعهدات‌شان عمل کنند و بگذارند که افغان‌ها به صورت آزادانه از کشورشان بیرون شوند.

جنگجویان طالبان در شهر کابل
جنگجویان طالبان در شهر کابل

انتظار می‌رود رهبران و مقام‌های گروه ۲۰، موضع مشترک و هماهنگ را در برابر برخورد با اداره سرپرست طالبان که دیروز (۱۶ سنبله) اعلام شد، به بررسی گیرند.

وزارت خارجۀ امریکا از تشکیل اداره طالبان که به استثنای اعضای این گروه، در آن هیچ فرد دیگری به شمول زنان عضویت ندارند، انتقاد کرده است.

مقام‌های امریکایی گفته اند که با اقدام‌های طالبان، در مورد این گروه قضاوت خواهند کرد اما روی این نکته تاکید کرده‌اند که به رسمیت شناختن اداره طالبان در فرصت‌های نزدیک ممکن نیست.

جرمنی که میزبان وزیر خارجه امریکا است، از تصمیم رئیس جمهور جو بایدن برای خروج کامل نیرو های بین‌المللی از افغانستان حمایت کرده است.

بایدن از تصمیمش برای خروج نیروها دفاع کرده و گفته است که به اهدافش پس از حمله‌های یازدهم سپتمبر ۲۰ سال پیش رسیده است.

هم‌زمان با این، نگرانی‌ها از وضعیت بشری در افغانستان افزایش یافته.

سازمان ملل متحد خواهان کمک ۶۰۶ میلیون دالری از جامعه جهانی شده تا برای افغانستان کمک‌های فوری فراهم شود.

بیجا شدگان نبردهای اخیر در افغانستان
بیجا شدگان نبردهای اخیر در افغانستان

اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (OCHA) می‌خواهد در چهار ماه باقی ماندۀ سال ۲۰۲۱، با ۱۱ میلیون شهروند افغانستان که به کمک‌های بشری نیاز جدی دارند، مددرسانی کند.

به گفتۀ سازمان ملل، بحران بشری در افغانستان در نتیجه جنگ‌های چند ماۀ اخیر، بیجا شدن مردم، خشکسالی و فقر خیلی افزایش یافته.

اوچا برای سال ۲۰۲۱ میلادی، خواهان کمک ۱.۳ میلیارد دالری با افغانستان شده بود اما تا اکنون فقط ۳۹ درصد این کمک را که نزدیک به ۵۰۰ میلیون دالر می‌شود، در یافت کرده.

هفتۀ گذشته سازمان غذایی جهان (WFP) هشدار داده بود که تا یک ماۀ دیگر ذخایر مواد غذایی و نیازمندی‌های اولیه‌اش در افغانستان رو به تمام شدن است بناء به ۲۰۰ میلیون دالر کمک فوری با نیازمندان در این کشور نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG