لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

خواست برخی از ساکنان افغانستان: کابینه طالبان فراگیر باشد


برخی از ساکنان مناطق مختلف کشور به ویژه کابل، گفته‌اند انتظار کابینه طالبان فراگیر باشد.  
برخی از ساکنان مناطق مختلف کشور به ویژه کابل، گفته‌اند انتظار کابینه طالبان فراگیر باشد.  

پس از اعلام کابینۀ جدید طالبان، برخی از ساکنان مناطق مختلف کشور به ویژه کابل، گفته‌اند انتظار دارند کابینه طالبان فراگیر باشد.

آنان می‌گویند که کابینه اعلام شده نه تنها همه‌شمول نیست، بلکه در آن موضوع قومی، کادری و مذهبی نیز در نظر گرفته نشده است.

محمد رسول سمندر که تا سطح لیسانس در کابل آموزش دیده، می‌گوید طالبان از جوانان می‌خواهند که کشور را ترک نکنند، اما اعلامیه کابینه این گروه نشان می‌دهد که آنها در گفتار خود صادق نیستند.

آقای سمندر می‌افزاید: "از یک سو، طالبان می‌خواهند جوانان و کدرها کشور را ترک نکنند و به کشور خود خدمت کنند، از سوی دیگر، آنها ملاهای خود را در همه وزارتخانه‌ها و ادارات تعیین کرده‌اند. آنها از سیاست، سیستم و امور اجتماعی آگاهی کامل ندارند. این گزینش‌ها بیشتر به ترک کشور از سوی جوانان می‌افزاید."

رضوان خان یکی دیگر، می‌گوید از اعلام کابینه جدید طالبان ناامید شده است، زیرا هزاران جوان برای توسعه و زندگی بهتر تلاش زیادی کرده‌اند.

آقای رضوی خان می‌گوید: "کابینه اعلام شده توسط امارت اسلامی، که دیروز اعلام شد، در دل اکثر جوانان سرخوردگی و اضطراب ایجاد کرده است. بسیاری از جوانان فکر می‌کنند دانش آنها در این نظام هیچ ارزشی ندارد."

یعقوب منظور، ساکن ولایت پکتیکا و از فعالان جامعه مدنی، گفت که کابینه اعلام شده توسط طالبان برای آنها غیرقابل قبول است، زیرا آنها تمام قدرت را برای خود و در انحصار خود قرار داده‌اند در حالی که همه شهروندان افغانستان از حق مشارکت در دولت برخوردارند.

او می‌گوید: "کابینه اعلام شده توسط امارت اسلامی غیرحرفه‌ای است. از سوی دیگر، کابینه اعلام شده در قرن ۲۱ افرادی هستند که درب مکتب آموزشگاه را ندیده‌اند."

ساکنان چندین ولایت و شهرهای بزرگ دیگر افغانستان نیز در صحبت با رادیو آزادی از طالبان خواستند تا در آینده یک دولت فراگیرتر تشکیل دهند.

آنها گفتند که اگر طالبان به این موضوع رسیدگی نکنند، ممکن است در آینده مشکلات بیشتری را به دنبال داشته باشد.

اما پس از اعلام کابینه، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به رسانه‌ها گفت که کابینه اعلام شده یک تصمیم موقت برای کنترل اوضاع است و در صورت لزوم همه طرف‌ها در کابینه بعدی حضور خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG