لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

مخالفت باشنده‌های ولسوالی ورس بامیان در برابر جمع‌آوری عشر از سوی طالبان


مخالفت باشنده‌های ولسوالی ورس بامیان در برابرجمع آوری عشر از سوی طالبان
مخالفت باشنده‌های ولسوالی ورس بامیان در برابرجمع آوری عشر از سوی طالبان

باشنده‌های ولسوالی ورس بامیان جمع‌آوری عشر از سوی طالبان را نپذیرفتند.

با جمع‌آوری عشر از سوی طالبان در مناطق مختلف افغانستان به ویژه در ولایت بامیان، مردم ولسوالی ورس طی قطعنامه آن را رد کردند.

این در حالی است که در برخی از ساحات بامیان، طالبان از مردم پول نقد و محصولات زراعتی از جمله کچالو به عنوان عشر جمع‌آوری می‌کنند.

همزمان با جمع‌آوری عشر از سوی طالبان در ساحات مختلف بامیان، بسیاری از خانواده‌ها در این ولایت می‌گویند که در حال حاضر حتی یک وقت نان برای خوردن ندارند چه برسد که به آنها عشر بپردازند.

از تسلط طالبان در بامیان حدود سه هفته می‌گذرد، اما با گذشت هر روز دامنه گرسنگی و ناداری گسترده تر می‌شود. اکنون در کنار وضعیت اسفبار اقتصادی، اخذ عشر و زکات ازسوی طالبان نگرانی دیگر برای بامیانی‌ها است.

به یک دهم حصه محصولات زراعتی عشر گفته می‌شود.

اخذ عشر از سوی طالبان برای بسیار از مردم کم درآمد بامیان مثل محمد هادی ۴۵ ساله سنگینی می‌کند.

محمد هادی در مرکز بامیان دهقان است. او می‌گوید در تحولات امسال دوبار آوره شد و تمام دارو ندارش را مصرف نمود.

او حالا نگران است که اگر از حاصلات اندکی که از دهقانی به دست می‌آورد طالبان عشر یا یک دهم حصه آن را بگیرد، چگونه شکم هفت فرزندش را سیر کند.

او می‌گوید: "امسال سال خوب هم نبود، آب هم نبود، خشکسالی بود، زمین حاصل نداد، مجاهدین هم از ۱۰ بوری کچالو یک بوری عشر جمع می‌کنند. حاصل که می‌گرم با صاحب زمین تقسیم می‌شود، امسال کچالو ارزان است، کس نمی‌خرد، عشر هم که بگیرد برای ما هیچ چیز نمی‌ماند".

علمای شیعه در بامیان نیز می‌گویند در شرایط که فقر به‌گونه سرسام آوری در حال افزایش است طالبان باید از جمع‌آوری عشر و زکات صرف نظر کنند.

نصرالله واعظی رییس شورای علمای شیعه بامیان می‌گوید که در مذهب شیعه عشر و زکات به حکومت اسلامی تعلق نمی‌گیرد.

آقای واعظی می‌افزاید: "عشر باید به مسجد، فقرا و ایتام مصرف شود، مخصوصاً در شرایط حاضر به فقرا باید داده شود چون اکثریت مردم فقیر و بیکار اند".

باشنده‌های ولسوالی ورس گفته که طالبان از هر شورای انکشافی خواستار ۵ هزار افغانی به عنوان عشر شده.

اما مولوی صدیق‌الله مسافر از مسئولان طالبان در بامیان، به رادیو آزادی گفت که بر مبنای مذهب حنفی آنها فقط از حاصلات زمین عشر می‌گیرند.

او می‌گوید: "درشریعت اسلام و در مذهب احناف، عشر دهم حصه حاصل زمین را می‌گوید که حقوق‌الله است و امارت اسلامی تنها در بامیان بلکه در سراسر افغانستان جمع‌آوری می‌کنند. اخیراً ما همین دهم حصه را هم نصف کردیم".

در هین حال مردم ولسوالی ورس درخواست طالبان مبنی بر اخذ عشر و زکات را طی قطعنامه‌ ای رد کرده اند.

مخالفت باشنده‌های ولسوالی ورس بامیان در برابرجمع آوری عشر از سوی طالبان
مخالفت باشنده‌های ولسوالی ورس بامیان در برابرجمع آوری عشر از سوی طالبان

آنها تاکید کرده اند که در حال حاضر با مشکلات شدید اقتصادی روبرو اند و توان پرداخت عشر را ندارند.

آنها همچنان گفته که نرخ مواد اولیه افزایش یافته و بیشتر مردم بامیان از راه زراعت و مالداری امرار معاش می کنند که امسال از اثر خشکسالی به شدت آسیب دیده است.

شورای علمای شیعه افغانستان دیروز سه شنبه در یک نشت خبری در کابل نیز از طالبان خواست که در شرایط کنونی از اخذ عشر و زکات خودداری نموده و در عوض به حل مشکلات زندگی مردم بپردازد.

در شرایط فعلی در بامیان بیکاری و گرسنگی از دغدغه‌های اصلی مردم این ولایت است. آنها انتظار دارند که طالبان به جای اخذ عشر اندکی از این معضلات بکاهند.

XS
SM
MD
LG