لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۱

ملل متحد: نام‌های بسیاری از اعضای کابینۀ طالبان در فهرست تحریم‌های ما شامل اند


سازمان ملل متحد می‌گوید که به شمول رئیس الوزرای حکومت، نام‌های بسیاری از اعضای کابینۀ این گروه در لیست تحریم‌های ملل متحد شامل اند.
سازمان ملل متحد می‌گوید که به شمول رئیس الوزرای حکومت، نام‌های بسیاری از اعضای کابینۀ این گروه در لیست تحریم‌های ملل متحد شامل اند.

نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای فغانستان می‌گوید که به شمول رئیس الوزرای حکومت به رهبری طالبان، نام‌های بسیاری از اعضای کابینۀ سرپرست این گروه در فهرست تحریم‌های ملل متحد شامل اند.

دیبرا لاینز، این سخن را در نشست شورای امنیت این سازمان گفت.

این نشست در بارۀ افغانستان حوالی ساعت یازده و سی دقیقۀ دیشب به وقت کابل در مقر سازمان ملل متحد در نیویارک آغاز شد.

بانو لاینز هم چنان گفت، آنهایی که چشم به راه و خواستار حکومت همه شمول بودند، از اعلام فهرست اعضای کابینۀ طالبان مایوس شده اند.

او افزود: "در میان نام‌هایی‌که در این فهرست شامل اند، زنان حضور ندارند، افرادِ به غیر از اعضای طالبان، چهره‌های حکومت پیشین و نه رهبران اقلیت‌ها موجود اند. در عوض بسیاری از چهره هایی شامل اند که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بخشی از رهبری طالبان بودند. آنچه که برای افرادِ دَور این میز مهم است این است که از میان ۲۳ نام که ارائه شده بسیاری‌شان در لیست تحریم‌های سازمان ملل متحد شامل اند به شمول صدراعظم، دو معاونین‌اش و وزیر خارجه."

دیبرا لاینز نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای فغانستان
دیبرا لاینز نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای فغانستان

وی افزود که در این باره باید تصمیم گرفته شود، اما نگفت که چی اقداماتی صورت گیرد.

طالبان گفته اند که بر اساس توافق‌شان با امریکا، نام‌های اعضای طالبان از لیست‌های سیاه امریکا و ملل متحد باید حذف شوند.

پیش از این اتحادیۀ اروپا گفته بود که حکومت طالبان فراگیر نیست و از تمامی اقشار نمایندگی نمی‌کند.

این اتحادیه گفته است که اعلام حکومت سرپرست از سوی طالبان نشان دهندۀ ناکام شدن طالبان است در جهت عملی کردن وعده‌اش در مورد نقش دادن به گروه‌های مختلف در حکومت.

وزارت خارجۀ امریکا گفته است که به خاطر روابط و سابقۀ شماری از افرادی نگران است که در پستهای کلیدی حکومت طالبان معرفی شده اند.

طالبان همزمان با اعلام کابینۀ‌شان گفتند که این یک اداره سرپرست است و برای رسیدگی به نیاز‌های فوری حکومت‌داری ایجاد شده است.

ملامحمد حسن آخوند به عنوان رئیسالوزرا، ملا عبدالغنی برادر به حیث معاون اولش و مولوی عبدالسلام حنفی به عنوان معاون دوم وی معرفی شده اند.

از میان کسانیکه در رأس وزارت‌های مختلف گماشته شده اند یکی هم ملا امیرخان متقی است که به حیث وزیر خارجۀ حکومت طالبان تعیین شده است.

نمایندۀ ویژۀ ملل متحد برای فغانستان در بخشی از سخنرانی‌اش به وضعیت ناگوار بشری در این کشور اشاره کرد و گفت: "میلیون‌ها افغان عادی شدیداً نیازمند کمک اند. کمک‌های بشردوستانه باید از طریق ملل متحد و موسسات غیرحکومتی (اِن‌جی‌او) تهیه شوند. میکانیزم‌های لازم باید روی دست گرفته شوند تا نهاد‌های ملل متحد و ان‌جی‌او‌ها بتوانند کمک بشردوستانۀ ضروری را فراهم کنند."

قرار است ملل متحد نشستی را به هدف جلب کمک‌های بشری به افغانستان روز دوشنبه هفتۀ پیشرو ۱۳ ماه سپتمبر در ژنیو برگزار کند.

ملل متحد امیدوار است که در این نشست تعهدات لازم در زمینۀ کمک بشردوستانه به مردم افغانستان صورت بگیرد.

پیش از این سازمان ملل متحد از احتمال وقوع بحران غذایی در افغانستان هشدار داد و خواهان کمک فوری ۱۵ میلیون دالری جامعۀ جهانی شده بود.

XS
SM
MD
LG