لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

خانواده عکاس بازداشت شده در هرات: نمی‌دانیم مرتضی صمدی کجاست


با گذشت چهار روز از بازداشت یک عکاس از سوی طالبان در هرات خانوادۀ او می‌گوید هنوز هیچ اطلاعی از سرنوشتش به دست ندارد.

در یک ویدیو که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده نشان می‌دهد که آقای مرتضی صمدی از میان معترضان بازداشت و به سوی ساختمان مقر ولایت هرات برده می‌شود.

مصطفی صمدی برادر مرتضی صمدی به رادیو آزادی گفت که با تلاش زیاد و رفتن به نهادهای مختلف امنیتی دریافتند که او در بند امنیت ملی طالبان است.

به گفته مصطفی صمدی، حالا او نمی‌داند مرتضی زنده است یا خیر.

او از نهادهای حامی خبرنگاران و عموم شهروندان خواست که برای رهایی برادرش دادخواهی کنند: "بعد از اینکه چندین بار تلاش شد تا مرتضی را بتوانیم ببینیم، متاسفانه مانع این کار شدند. از چهار روز بدین سو ما هیچ اطلاعی از او نداریم. فقط همین قدر برای ما گفته شده که او در بازداشت امنیت ملی است. ما حتی نتوانستیم از صحت جانی او با خبر شویم."

مولوی شیراحمد عمار معاون والی طالبان در ولایت هرات گفته‌، مرتضی صمدی را به اتهام تحریک مردم برای اشتراک در تظاهرات هرات گرفتار کرده‌اند.

رضا معینی مسئول دفتر افغانستان، تاجیکستان و ایران سازمان خبرنگاران بدون مرز گفته که طالبان چندین خبرنگار را برای چند ساعت بازداشت کردند. به گفته او، این اقدام طالبان علیه اطلاع‌رسانی است و گفته‌های این گروه مبنی بر احترام بر آزادی بیان را نقض می‌کند.

آقای معینی از طالبان خواست تا به اصل آزادی بیان احترام بگذارند به گفته‌های خود پایبند باشند: "بازداشت تعدادی از روزنامه‌نگاران به هنگام پوشش خبری اعتراض‌های که اتفاق مهمی هم هست در افغانستان در این روزها، نقض آزادی بیان و آزادی اطلاع‌رسانی است."

منابع طالبان از اظهار نظر در این مورد خودداری کردند.

در یک هفته پسین بیش از بیست خبرنگار هنگام پوشش خبری اعتراض‌ها در شهرهای مختلف افغانستان از سوی نظامیان طالبان بازداشت و پس از بازرسی رها شدند.

انجمن خبرنگاران آزاد آفغانستان هفته گذشته در اعلامیه‌ای نوشت که ۱۴ خبرنگار در جریان اعتراضات در کابل بارداشت و سپس رها شدند.

روزنامه اطلاعات روز نیز از بازداشت پنج خبرنگارش در روز سه‌شنبه هفته گذشته خبر داد و تصاویری از دو تن آنها را پخش کرد که نشان می‌داد به شدت لت‌وکوب شده و آثار شکنجه در بدن آنها آشکار بود.

افزون بر این، شماری از خبرنگاران در پروان و بلخ هم بازداشت شدند، ولی از شمار و چگونگی برخورد با آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.

XS
SM
MD
LG