لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۰

عربستان سعودی، کشوری که ۱۵ شهروند آن در حملات ۱۱ سپتمبر نقش داشتند


عربستان سعودی
عربستان سعودی

عربستان سعودی که ۱۵ شهروند آن در حملات حملات ۱۱ سپتمبر نقش داشتند، اینک یک کشور در حال توسعه است.

از جملۀ ۱۹ اختطاف کنندۀ طیارات که در حملات ۱۱ سپتمبر از آنها استفاده شد، همه بجز چهار تن آنها شهروندان عربستان سعودی بودند، این پادشاهی محل تولد اسامه بن لادن رهبر سابق شبکه القاعده و طراح حملات ۲۰ سال قبل بر ایالات متحدۀ امریکا هم بود.

به نوشتۀ خبرگزاری اسوشیتدپرس، اما دو دهه پس از حملات ۱۱ سپتمبر، عربستان سعودی در داخل قلمرو خود با شبکۀ القاعده مبارزه کرده، کتابهای درسی را اصلاح، برای جلوگیری از تامین مالی تروریزم تلاش نمود و در امر مبارزه با تروریزم با ایالات متحدۀ امریکا همکاری کرده است.

با این حال، عربستان سعودی که تا پنج سال قبل هم، از ایدیولوژی دینی که خود بر اساس آن بنیان نهاده شده، در داخل و خارج از سرحداتش حمایت می‌کرد، اینک اندکی از آن عقب نشینی کرده است.

با آنکه تا امروز خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر در تلاش هستند تا حکومت عربستان سعودی را در مورد این حملات پاسخگو سازند، پادشاهی سعودی هرگونه ادعای مشارکت را در این حملات "کاملاً نادرست" خوانده است.

برج‌های تجارت جهانی نیویارک در هنگام برخورد طیاره در یازده سپتمبر ۲۰۰۱
برج‌های تجارت جهانی نیویارک در هنگام برخورد طیاره در یازده سپتمبر ۲۰۰۱

فهد ناظر(فهد نظر) سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته"مهم است، بدانیم تروریست هایی که ۱۱ سپتمبر بر امریکا حمله کردند، مردم عربستان سعودی، رهبری، پرسونل نظامی و حتی مقدس‌ترین اماکن مذهبی ما را در مکه و مدینه در موارد متعدد، هدف قرار داده اند."

به گفتۀ فهد ناظر، همکاری عربستان سعودی و ایالات متحدۀ امریکا در عملیات ضد تروریزم، جان‌های هزاران تن را نجات داده است.

به نوشتۀ خبرگزاری اسوشیتدپرس، بروس ریدل یکی از کارشناسان موسسه بروکینگز امریکا که مدت ۳۰ سال در سازمان استخبارت مرکزی امریکا(CIA) کار کرده می‌گوید، با آنکه روابط ایالات متحدۀ امریکا و عربستان سعودی در سالهای اخیر دچار تغییرات اساسی شده است، اما به گفتۀ آقای ریدل، حتی در بهترین مواقع به سختی می‌توان عربستان سعودی را به حیث بهترین دوست امریکا، نشان داد.

در حالیکه عربستان سعودی هنوز هم از یک جامعه باز فاصله دارد، اما محدودیت‌های اجتماعی که طی چندین نسل در این پادشاهی وجود داشت در حال کاهش است. دیگر کنسرت‌ها، فلم‌های سینمایی و رانندگی زنان در این کشور غیرممکن، یا غیرقانونی نیست.

با وصف همکاری نزدیک عربستان سعودی با ایالات متحده، از جمله حضور نیروهای امریکایی در این پادشاهی بعد از جنگ اول خلیج، هنوز هم برای تعداد بی‌شماری از مردم در امریکا، عربستان سعودی برای همیشه با حادثه ۱۱ سپتمبر، فروپاشی برج‌های تجارت جهانی در نیویارک و کشته شدن حدود ۳۰۰۰ تن در ارتباط خواهد بود.

XS
SM
MD
LG