لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۱:۱۵

رئیس کابینه طالبان با وزیر خارجه قطر در ارگ دیدار کرد


محمد حسن اخوند رئیس کابینه طالبان
محمد حسن اخوند رئیس کابینه طالبان

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان می‌گوید که در ملاقات میان محمد حسن اخوند رئیس کابینه طالبان با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجۀ قطر، در مورد همکاری های دوجانبه و گسترش روابط میان دو کشور صحبت شد.

آقای متقی شام دیروز یکشنبه (۲۱ سنبله) در مورد این ملاقات به رسانه ها معلومات داده گفت، دو طرف روی گسترش روابط میان حکومت طالبان و جامعه جهانی هم تاکید ورزیدند: "تحولات اخیر در افغانستان و عکس العمل‌های بین‌المللی در این رابطه مورد گفت‌وگو قرار گرفت و دو طرف ابراز امیدواری کردند که روابط با جامعه بین‌المللی گسترش یابد و به ویژه قطر روابط خوب با افغانستان خواهد داشت، خلاصه که یک دیدار و مجلس خوب بود."

به گفته متقی در این گفت‌وگو از همکاری های قطر برای ازسرگیری فعالیت میدان هوایی کابل هم ابراز سپاس شد.

به گفته او قطر وعده سپرد که همکاری هایش را با افغانستان ادامه خواهد داد.

او سفر وزیر خارجه قطر به کابل را نخستین سفر یک مقام بلند پایه کشوری دیگر پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان خواند و گفت که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی پیروزی طالبان در افغانستان را هم تبریک گفته.

از سوی دیگر محمد نعیم، یکی از سخنگوهای طالبان هم در توییترش نوشته که در ملاقات میان رئیس کابینه جدید طالبان و وزیرخارجۀ قطر همچنین امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه، محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع و سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله کابینۀ طالبان حضور داشتند.

قطر از جمله کشورهای است که گفته می‌شود بیشترین نفوذ سیاسی را بر طالبان دارد و پیش از تحولات اخیر در افغانستان، میزبان مذاکرات صلح میان طالبان و امریکا و همچنین طالبان و نماینده های دولت پیشین به رهبری محمد اشرف غنی بود.

دیدار وزیر خارجه قطر با حامد کرزی رئیس جمهور سابق و عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در کابل
دیدار وزیر خارجه قطر با حامد کرزی رئیس جمهور سابق و عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در کابل

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر در سفرش به کابل با عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت پیشین به رهبری اشرف غنی و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان هم دیدار کرد.

آقای عبدالله در توییترش نوشته که وزیرخارجه قطر در دیدارش بر ادامه حمایت کشورش از افغانستان تاکید کرده و دو طرف در مورد تشکیل یک نظام فراگیر در افغانستان تبادل نظر کردند.

قطر در ماموریت بین‌المللی خروج اتباع خارجی و شهروندان افغان که پس از سقوط کابل به دست طالبان از کشورشان بیرون شدند، هم نقش اساسی را ایفاء کرد.

XS
SM
MD
LG