لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۰:۲۸

فارن پالیسی:"پاکستان بزودی از پیروزی خود در افغانستان پشیمان می‌شود" 


Generic – Newspapers
Generic – Newspapers

نشریه فارن پالیسی مقاله‌ای را در باره موقف پاکستان در ارتباط به افغانستان منتشر کرده است.

نویسنده مقاله اش را چنین عنوان داده است: "پاکستان به زودی از پیروزی خود در افغانستان پشیمان می‌شود."

فارن پالیسی در این مقاله به سفر فیض حمید رئیس اداره استخبارات پاکستان اشاره کرده که برای میانجیگری در تقسیم قدرت در حکومت جدید طالبان به افغانستان رفته بود.

به گفته نشریه، قدرتمندان پشت پردهٔ پاکستانی در حقیقت راهبرد های استراتژیک خود را وسعت دادند. چیزیکه به عقیده نویسندهٔ مقاله اسلام آباد برای بدست آوردن آن در برابر دهلی جدید، سخت کوشید.

وانچال وهرا نویسنده مقاله، فارن پالیسی همچنان می‌گوید، پاکستان همچو حاکمیت قبلی طالبان این بار هم از افغانستان به حیث پناهگاه های امن برای گروه های ضد هند استفاده می‌کند.

نویسند می‌افزاید، پاکستان همچنان به این موفقیت دست یافته که اهمیت خود را به مثابهٔ تضمین کنندهٔ امنیتی و تحکیم روابط برای چین ثابت کند.

در مقاله فارن پالیسی نویسنده گفته که چین در کشور جنگ زده افغانستان به دنبال معادن آن بوده و همچنان بر سر فعال ساختن دهلیز اقتصادی کار می‌کند که از پاکستان و افغانستان به آسیای میانه تمدید می‌گردد.

فارن پالیسی در ادامه این مقاله می‌نویسد، اما آنچه که در حال حاضر برای نظام سیاسی پاکستان موفقیت پنداشته می‌شود، ممکن برای مردم این کشور به یک تراژیدی مبدل شود.

به باور نویسنده، برای نگرانی های احتمالی تهدیدهای امنیتی ناشی از داشتن امارت اسلامی در همسایگی، دلایل فزایندهٔ موجود اند.

نویسنده مقاله فارن پالیسی در این مقاله می‌گوید که ممکن نهضتی هم در پاکستان بلند شود که به تقلید از طالبان افغانستان خواهان انفاذ نظام شرعی در آن کشور هم شود.

اما طالبان پس از حاکمیت در افغانستان چندین بار تاکید کرده اند که به هیچ کسی اجازه نمی‌دهند که از قلمرو افغانستان بر علیه همسایه ها، کشورهای منطقه و یا دیگر کشور های جهان استفاده کند.

روزنامه سندی تایمز در مقاله اش می‌گوید، یک گروهی از جنگجویان طالبان در بیش از سه هفتهٔ گذشته حداقل چهار افسر ضد تروریزم نیروهای امنیتی حکومت پیشین را کشته اند.

به نوشته روزنامه در یکی از موارد قتل افسران ناخن های مقتول را کشیده اند.

طالبان که پس از تصرف کابل و سایر ولایات برای همه مخالفان خود عفو عمومی اعلام کرده، در مورد گزارش سندی تایمز اظهار نظری نکرده اند.

اما قبل از این، در مورد ویدیوها و گزارش‌های کشتار و آزار و اذیت در رسانه های اجتماعی که به طالبان نسبت داده شده گفته اند که آنها سیاست انتقام‌جویانه ندارند.

به گفته آنها چنین حوادثی ناشی از دشمنی شخصی است که مورد تحقیق قرار دارد.

XS
SM
MD
LG