لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۶

شماری از زنان خبرنگار: طالبان مانع کار دختران در رسانه‌ها شده‌اند


آرشیف٬ خبرنگاران افغان
آرشیف٬ خبرنگاران افغان

شماری از خبرنگاران زن در افغانستان گفته اند که طالبان به آنان گفته اند که دیگر نمی‌توانند در رسانه‌ها کار کنند.

به گفته آن‌ها، این گروه به آن گفته‌های خود که در این اواخر بارها در قطر گفتند با کار دختران مشکل ندارند٬ عمل نکرده‌اند.

آنان می‌گویند که طالبان با این کار شان نان آوران بسیاری از خانواده‌ها را خانه نشین کرده اند.

خبرنگارانی که تا دیروز زندگی نیازمندان را به تصویر می‌کشیدند، اکنون می‌گویند با آمدن طالبان پول کرایه خانه ندارند، از این میان خبرنگاران و کارمندان زن در رسانه‌ها بیشتر آسیب‌پذیر شده‌اند.

شماری از این خبرنگاران و کارمندان زن در رسانه‌ها می‌گویند که طالبان به مسوولان رسانه‌های که آنان کار می‌کنند٬ گفته‌اند که دختران دیگر حق کار را ندارند.

آرشیف٬ حضور زنان در رسانه‌های افغانستان
آرشیف٬ حضور زنان در رسانه‌های افغانستان

یکی از این خبرنگاران که با یک تلویزیون خصوصی کار می‌کرد و خواست نامش را در گزارش نگیریم٬ گفت: "زنان زیادی از خبرنگاران سرپرست و نان‌آور خانواده‌ها هستند، به شمول خبرنگاران. هر زن و دختری که در بیرون کار می‌‌کنند، من یکی از این خبرنگارانم که در خانه حبس هستم. ما بدبخت شده‌ایم. هیچ دختر را در حال حاضر طالبان اجازه به کار و رفتن به دانشگاه نمی‌دهد. آن زنان که نان‌آور خانه بود سرنوشت ما چه می‌شود بلاخره؟"

شماری از آنان می‌گویند٬ نان‌آوران خانواده‌های‌شان بودند، نه اندوخته‌ای داشتند و نه سرمایه‌ای در بیرون از افغانستان و با بی‌طرفی تنها کار آنان بازتاب صدای مردم بوده است.

خبرنگار زن دیگر که او نیز خواست نامش گرفته نشود ، گفت که سال‌ها برای ارزش‌های آزادی بیان و بازتاب مشکلات مردم کار کرده، اما اکنون خانه‌نشین شده است.

او می‌گوید: "ما خبرنگاران زن سال‌ها زحمت کشیدیم تنها هدف ما تلاش اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع بوده‌اند. امروز در چهار دیواری خانه‌ها مانند زندانی‌ها حبس هستند. بسیاری از ما نان‌آور خانواده‌های ما بودیم. با آمدن طالبان هر روز آزادی بیان محدود شده می‌رود. اگر این گونه ادامه یابد جای نگرانی است."

از سوی دیگر، یکی از خبرنگاران زن از طالبان می‌خواهد که به کار خبرنگاران زن در بیرون و حق آزادی بیان حرمت بگذارند: "متاسفانه طالبان خواهان خواستار حکومت تک‌جنسیتی هستند. در صورتی که طالبان خواستار چنین چیزی باشند، زنان فعالیت در جامعه نداشته باشند. به ویژه وضعیت خبرنگاران به صورت واضح نشان‌دهنده آن است که [طالبان] دوباره مانند ۲۰ سال پیش با همان ذهنیت هستند."

برخی از مسوولان رسانه‌های آزاد نیز به رادیو آزادی تأیید کرده اند که طالبان مانع کار دختران در رسانه‌ها شده‌اند.

به گفته آن‌ها، طالبان در ولایت‌ها دختران را از کار در رسانه ها بازداشته‌اند و در کابل نیز برخی از رسانه‌ها از جمله رسانه‌های که مسوول نشرات آن زنان هستند، دختران حق کار ندارند.

جنگجویان طالبان در شهر کابل
جنگجویان طالبان در شهر کابل

این مسوولان رسانه‌ها که به علت حساسیت موضوع نام‌های‌شان را نمی‌خواهند نشر کنیم، گفته اند که با درک مشکلات اقتصادی خانم‌ها کوشیده است زمینه ادامه کار آنان از منزل را فراهم کند.

با این حال حجت‌الله مجددی، معاون انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید در تلاش حل این مشکل هستند.

مجددی گفت: "تا جایی که ما اوضاع را بررسی می‌کنیم، به جز یکی دو مورد در تلویزیون ملی در کابل، دیگر محدودیتی برای خانم‌ها وضع نشده است. عملا کدام موردی پیش نیامده، اما در ولایت‌ها اقداماتی از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ شده است که ما می‌خواهیم این را با کمیسیون فرهنگی امارت اسلامی مطرح کنیم و این موضوع جدی است، اکثر این خانم‌های خبرنگاران نان‌آوران خانواده‌های خود هستند و سال‌ها کار کردند، امیدوار هستیم از تجربه آن‌ها استفاده شود."

تلاش کردم دیدگاه طالبان را در این باره داشته باشم، اما سخنگوی این گروه و بلال کریمی عضو دفتر رسانه‌های این گروه به تماس‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

پیشتر این گروه گفته بود که می‌کوشد تا زمینه فعالیت ایمن برای رسانه‌ها و خبرنگاران فراهم کند.

با این همه، بربنیاد آمار نهادهای دفاع از رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید٬ از زمان ورود طالبان به کابل، فعالیت ۱۵۳ رسانه در ۲۰ ولایت کشور متوقف شده‌ و در بسیاری از رسانه‌ها برای خانم‌ها هم اجازه فعالیت داده نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG