لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۱:۵۸

ادعای طالبان: از خانه‌های شماری از مقام‌های پیشین پول و مواد مخدر ضبط کرده‌ایم


شماری از طالبان در شهر کابل
شماری از طالبان در شهر کابل

طالبان به تازگی با پخش ویدیوهایی ادعا کرده که از خانه‌های شماری از مقام‌های پیشین پول و مواد مخدر ضبط کرده‌اند.

طالبان با نشر این ویدیو در صفحات مجازی مدعی شده‌اند که از خانه معاون اول محمداشرف غنی، رییس جمهوری فراری افغانستان پول و طلا پیدا کرده‌اند.

ویدیوی این ادعای طالبان دیروز(۲۲ سنبله) در صفحات مجازی پخش شد، اما بلال کریمی یکی از اعضای مطبوعاتی دفتر طالبان آن را در صفحه تویتر خود نشر کرد و نوشت:‌ "مجاهدین امارت اسلامی از خانه امرالله صالح معاون اول رییس جمهور غنی بیشتر از ۶۰ لک دالر و ۱۸ عدد خشت طلا پیدا کردند."

اما آقای کریمی در این مورد به‌پیام رادیو آزادی پاسخ نداد، اما ذبیح‌الله مجاهد معاون و سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ ویدیوی منتشر شده کار افراد طالبان است.

ذبیح‌الله مجاهد معاون و سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ
ذبیح‌الله مجاهد معاون و سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ

آقای مجاهد افزود: "تحقیقات در مورد پول‌های پیدا شده از خانه امرالله صالح جریان دارد. من تا هنو نمی‌توانم این را تایید کنم، اما اگر این موضوع باشد، با امانتداری کامل این پول به د افغانستان بانک تحویل داده خواهد شد و کدام مشکلی نیست، زیرا افرادی که ویدیو گرفته‌اند آنها مجاهدین خود ما هستند."

با این حال امرالله صالح تا اکنون در این مورد اظهار نظر نکرده است،‌ پیش از این نیز اشرف غنی رییس جمهور که افغانستان را ترک کرده، متهم به اختلاس ده‌ها میلیون دالر شده،‌ اما او در اعلامیه‌ای با رد این موضوع گفته که حاضر است دارایی‌اش از طرف یک هیئت بلندرتبه سازمان ملل بررسی شود.

امرالله صالح معاون اول محمداشرف غنی، رییس جمهوری فراری افغانستان
امرالله صالح معاون اول محمداشرف غنی، رییس جمهوری فراری افغانستان

یک روز پس از این ادعای طالبان،‌ افراد این گروه یک ویدیوی دیگر را نیز پخش کردند که در آن نشان داده می‌شود، از خانه صلاح‌الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی مشروبات الکولی پیدا کرده‌اند.

اما هیچ یک از سخنگویان طالبان در این مورد توضیح نمی‌دهند و منابع مستقل هم آن را تأیید نکرده‌اند.

آقای ربانی در صفحه رسمی فیسبوکش نوشته که طالبان وارد محل اقامت دیپلمات‌های جمهوری چک در کوچه دهم وزیر اکبرخان شده‌اند و آنجا را خانه وی معرفی کرده‌اند.

آقای ربانی افزوده که طالبان با این کار کنواسیون ۱۹۶۱ ویانا که از مرکزهای دیپلماتیک در برابر گونه تجاوز محافظت می‌کند را نقض کرده‌اند. آقای ربانی تأکید کرده که طالبان نمی‌توانند با این کار جنایاتی را که در این دونیم دهه انجام داده‌اند پنهان کنند.

به گفته وی، مردم و جهان می‌دانند که طالبان با جهاد مقاومت به ویژه با جمعیت اسلامی دشمنی دارند.

اما بعد از نشر این ویدیوها در صفحات مجازی پرسش‌هایی مطرح شده است. شماری از فعالان از طالبان پرسیده‌اند، درحالی که این گروه نزدیک به یک ماه قبل حاکمیت کابل را به دست گرفتند، چرا با این تاخیر طولانی چنین ویدیوها را نشر می‌کنند؟

برخی دیگر نیز در مورد پول‌هایی که طالبان ادعا می‌کنند از خانه امرالله صالح پیدا کرده‌اند توضیح خواسته‌اند.

اما طالبان در این مورد نه تنها نظر قاطع نداده‌اند، بلکه پرسش‌ها و نگرانی‌های بیشتری را خلق کرده‌است.

XS
SM
MD
LG