لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

دیدبان حقوق بشر و رسانه‌ها: طالبان دسترسی به اطلاعات را محدود کرده‌اند


آرشیف٬ شماری از خبرنگاران افغان
آرشیف٬ شماری از خبرنگاران افغان

نهاد دیدبان حقوق بشر و رسانه‌ها، می‌گوید که طالبان برخلاف وعده‌های‌شان خبرنگاران را مورد خشونت قرار داده و دسترسی به اطلاعات را نیز محدود کرده‌اند.

هدیه اخلاص یکی از خبرنگاران است که در صحبت با رادیو آزادی از چالش‌های تازه در برابر خبرنگاران می‌گوید: "از روزی‌که طالبان وارد کابل شده‌اند به اطلاعات دسترسی نداریم، اطلاعات را محدود کرده‌اند اگر بخواهیم گزارشی تهیه کنیم، تهدید و لت و کوب می‌شویم، رسانه‌ها و گزارش‌ها سانسور می‌شوند."

به تازگی محدود شدن حق دسترسی به اطلاعات و بازداشت خبرنگاران نگرانی جدی نهاد دیدبان حقوق بشر و رسانه‌ها را برانگخیته است.

عزت الله اکبری رئیس این نهاد به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که نبود کار شیوۀ روشن طالبان برای چگونگی پوشش رویدادها سبب شده است که حق دسترسی به اطلاعات محدود شود و نیز شماری از خبرنگاران هنگام پوشش رویدادها لت و کوب و یاهم بازداشت شوند.

لت و کوب خبرنگاران ازسوی طالبان در کابل
لت و کوب خبرنگاران ازسوی طالبان در کابل

اکبری می‌گوید: "ما نگران هستیم، خواست ما این است که خبرنگاران را مجبور به ترک کشور نکنند. کمیسیون فرهنگی این گروه باید برای هر نهاد سخنگو داشته باشد. در برابر خبرنگاران خشونت می‌شود. این گروه باید یک منشور و اساس نامه برای خبرنگاران بسازد تا بدانند. آنان خشونت می‌کنند و خبرنگاران تهدید و بازداشت می‌شوند که این و آن را نمی‌توانید پوشش دهید پس چه را باید پوشش دهند پس در مورد چه اطلاعات دهند؟"

شماری از خبرنگاران می‌گویند٬ تنها کارشان رسانیدن اطلاعات، واقعیت و حقیقت رویدادها به مردم است و این کار را سال‌ها با بی طرفی کامل ادامه داده اند.

احمد صهیب حسرت٬ خبرنگار خبرگزاری پژواک به رادیو آزادی می‌گوید: "درحالی‌که پیشتر سخنگویان طالبان خیلی فعال بودند و در ده دقیقه و پنج دقیقه به هر پرسش خبرنگاران پاسخ می‌دادند، اما متاسفانه حالا که به کابل آمدند مانند سخنگویان حکومت قبلی به ساعت‌ها و حتا روزها به پرسش خبرنگاران پاسخ نمی‌دهند. اگر پاسخ ندهند خبرنگاران مکلف است که گزارش خود را نا تکمیل به نشر برساند که برای خبرنگاران مشکل خلق می‌کند."

حجت‌الله مجددی٬ معاون انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان نیز بر نگرانی‌های موجود مهر تایید می‌زند: "درحالی‌که کمیسیون فرهنگی و همه طالبان پیشتر در نشست رسانه‌ها اشتراک می‌کردند و در دسترس رسانه‌ها و خبرنگاران قرارداشتند به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌دادند٬ هرچند کافی نبود و وعده کمیسیون این بود که با ایجاد کابینه و فعالیت نهادها سخنگویان اداره‌ها گماشته می‌شود، انتظار داریم این معضله حل شود، هرچند سخنگوی وزارت مالیه تعیین شده، اما انتظار داریم دیگر نهادها نیز سخنگوی نصب شود."

از سوی دیگر بلال کریمی٬ عضو دفتر رسانه‌های این گروه به رادیو آزادی گفت که مشکل‌ها درحال حل شدن است:
"چهارچوبی که امارت اسلامی به رسانه‌ها تهیه می‌کند، اگر رسانه‌ها و خبرنگاران با آن چهارچوب فعالیت خود را عیار کنند همکاری ما ادامه خواهد داشت."

شماری از خبرنگاران افغان
شماری از خبرنگاران افغان

با این همه، بخشی از یافته‌های نهاد دیدبان حقوق بشر و رسانه‌ها نشان می‌دهد که پس از تسلط طالبان در کشور ۱۵۳ رسانه در ۲۰ ولایت بسته شده‌اند.

از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهند که از زمان ورود طالبان به کابل تاکنون حدود ۱۴ خبرنگار ازسوی اعضای این گروه بازداشت، لت و کوب و یاهم تهدید شده‌اند.

در آخرین موردهم بازداشت مرتضا صمدی٬ خبرنگار محلی در هرات و داوود تپان٬ خبرنگار پیشین رادیو آزادی در پکتیا واکنش‌هایی را برانگخیته است.

خبرنگاران و فعالان رسانه‌ها از این گروه خواسته اند تا این دو خبرنگار محلی را که تاکنون از سرنوشت آنان خبری نیست٬ رها کنند.

XS
SM
MD
LG