لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

نگرانی‌ها از تبدیل شدن لوحه وزارت امور زنان، به 'وزارت امربالمعروف'


لوحه 'وزارت امربالمعروف و نهى عن المنكر' حکومت طالبان
لوحه 'وزارت امربالمعروف و نهى عن المنكر' حکومت طالبان

در برخی گزارش‌ها گفته شده که در وزارت امور زنان، لوحۀ "وزارت دعوت، ارشاد، امر بالمعروف و نهى عن المنكر" طالبان نصب شده.

در لوحۀ‌ای که تازه روی ساختمان وزارت امور زنان افغانستان نصب شده به زبان‌های دری و عربی نوشته شده"وزارت دعوت، ارشاد، امر بالمعروف و نهى عن المنكر".

طالبان که در ماه گذشته در هرج و مرج بعد از خروج نیروهای امریکایی، قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، در دور اول قدرت‌شان بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی دختران را از تحصیل و زنان را از کار، منع کرده بودند.

به اساس خبرگزاری رویترز، در آن زمان ادارۀ "امربالمعروف و نهى از منكر" به حیث پولیس اخلاقی آن گروه عمل می‌کرد و تفسیر خودرا از شرعیت اسلامی داشت که شامل قوانین سختگیرانه لباس، اعدام‌ها و شلاق کاری‌های عمومی می‌شد.

لیست کابینه‌ای را که طالبان به تاریخ هفتم سپتمبر اعلام کردند، شامل یک سرپرست برای "وزارت دعوت، ارشاد، امر به معروف و نهى از منكر" بود و با آنکه در این لیست هیچ اشاره‌ای به وزارت زنان نشده، اما طالبان تا هنور تأیید نکرده اند که وزارت زنان افغانستان منحل شده است.

حسینه صافی وزیر سابق امور زنان افغانستان در تویتر خود نوشته که" توانمندسازی زنان و برابری جنسیتی یک دیدگاه است، نه تنها ادامه خواهد یافت، بلکه با همبستگی، نظارت و مسئولیت پذیری متقابل نیز تقویت خواهد شد."

حسینه صافی وزیر سابق امور زنان افغانستان
حسینه صافی وزیر سابق امور زنان افغانستان

کارمندان زن در افغانستان می‌گویند که آنها از مدت چندین هفته به این‌سو تلاش کرده اند، تا به وظایف‌شان بازگردند، اما به آنها گفته شده که دوباره به خانه‌هایشان بروند. یکی از این زنان به رادیو آزادی، گفت: "حالا خانم‌هایی‌که نان‌آور خانواده بودند، چی خواهند شد و چی خواهند کرد؟"

مریم یک کارمند دیگر زن شام گذشته به رادیو آزادی گفت: "بسیار برای ما شرایط سخت است، خودم در گوشه‌ای خانه، ناراحت و ناامید هستم. با معاشی که داشتیم خرج خانه و مصارف مریضی‌ها را در می‌آوردم، حالا خودم و شوهرم بیکار، امیدوارم جهان صدای ما را بشنود و به فریاد زنان افغانستان برسد."

در این حال وزارت معارف طالبان دیروز در اعلامیه‌ای گفت که سر از امروز(شنبه، ۲۷ سنبله) همۀ مکاتب متوسطه و لیسه‌های پسران بازگشایی می‌شوند. اما این وزارت تا هنوز اعلام نکرده که تحصیل دختران چه وقت آغاز می‌شود. مقامات طالبان وعده کرده اند که به دختران و زنان اجازه تحصیل و کار را در پرتو اصول اسلامی، می‌دهند.

ماری یک معلم زن که مادر هم است، می‌گوید: "باید مکاتب ما شروع شود، تا اولاد‌های ما بی‌سرنوشت نمانند و درس بخوانند."

عایشه یک متعلم صنف دوازهم مکتب هم به رادیو آزادی گفت که بی‌سرنوشتی اورا نامید ساخته است: "بسیار آرزو داشتم که امسال مکتب را تمام کنم، به پوهنتون رفته و تحصیلاتم را ادامه دهم، اما حالا در خانه هستم. طالبان به پسر‌ها اجازه داده اند که به مکتب و پوهنتون بروند، اما سرنوشت ما تا هنوز معلوم نیست."

حدود نصف شاگردان مکاتب افغانستان دختر هستند و در ۲۰ سال گذشته، دسترسی به آموزش در مناطق شهری و دورافتاده برای دختران فراهم شده بود و با وصف مشکلات امنیتی و اجتماعی، میلیون‌ها دختر در افغانستان از صنف دوازدهم فارغ‌التحصیل شدند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در پاسخ به پرسش در مورد سرنوشت وزارت امور زنان و تحصیل دختران شب گذشته به رادیو آزادی نوشت که "در باره هر دو مورد معلومات می‌کند" اما به نوشتۀ خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد طالبان در اوایل هفته جاری گفت، زنان اجازه ندارند که در ادارات دولتی با مردان کار کنند.

XS
SM
MD
LG