لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۴

نگرانی پایتخت‌نشینان از افزایش بیکاری و بهای مواد اولیه


آرشیف٬ بازار مواد خوراکی در کابل
آرشیف٬ بازار مواد خوراکی در کابل

بیکاری و افزایش روزافزون بهای مواد خوراکی در بازارهای کابل، نگرانی ساکنان پایتخت را برانگیخته است‌.

شماری از آنان که درآمدهای ثابت داشتند، اکنون می‌گویند پس ازروی کارآمدن طالبان بیکار شده و توان مخارج خانواده‌های خود را ندارند.

حاجی خان ۷۲ ساله کارمند بازنشسته و سرپرست یک خانواده ۳۲ نفری است. او می‌گوید پس از تحولات اخیر دو پسرش هم وظایف خود را از دست داده و بیکار شده‌اند.

او که به یکی از بازارهای کابل برای خرید سبزی‌ها و مواد خوراکی آمده است، از افزایش بهای مواد خوارکی شکایت دارد.

حاجی خان گفت: "روزگار در حال بدتر شدن است. نرخ و نوا به آسمان رسیده است. نه کسی روغن خریده می‌تواند و نه آرد. ما در خانواده سه وقت نان را به دو وقت کاهش داده‌ایم. درست است که امنیت آمده است، اما امنیت خورده نمی‌شود، باید ارزانی شود تا شکم سیر باشد من همان کچالوی خراب و بادنجان داغ زده را می‌خرم که ارزان باشد، بخاطری که توان [خرید] ندارم."

جنگجوی طالبان در بازار مندوی کابل
جنگجوی طالبان در بازار مندوی کابل

این مرد کهن‌سال می‌گوید٬ طالبان باید به وضعیت مردم توجه کنند و جلو خودسری‌ها و بالارفتن بهای اقلام اولیه را بگیرند.

این تنها حاجی خان نیست که با این سرنوشت روبه‌رو شده بلکه بیشتر کسانی که درآمد ثابت داشتند، به ویژه کارمندان دولت با چنین سرنوشتی روبه‌رو شده‌اند.

ظاهراً به نظر می‌رسد که پس از تحولات اخیر فعالیت بیشتر موسسه‌های خصوصی، اداره‌های دولتی و کارخانه‌های تولیدی متوقف شده یا فعالیت‌های آن‌ها کاهش یافته و بیشتر کارمندان آن که معاش ثابت داشتند، وظایف‌شان را از دست داده و بیکاری شده‌اند.

از سوی دیگر، بیشتر کارمندان دولتی که حقوق دو ماهه خود را نگرفته‌اند، توان خرید را از دست داده‌اند.

پیرمحمد دکاندار در کابل دلیل افزایش بهای مواد خوارکی را چنین توضیح داد: "ما قیمت‌ها را بلند نمی‌بریم، بلکه ۲۰ تا ۳۰افغانی مفاد خود را می‌گیریم. این شرکت‌ها هستند که قیمت‌ها را بالا می‌برند. از سوی دیگر، افزایش قیمت دالر بر قیمت مواد ارتزاقی تاثیر گذاشته است."

فروشندگان مواد خوارکی در کابل محدود شدن فعالیت بانک‌ها و نبود پول کافی در داد و ستد را از دلیل‌های دیگر افزایش بهای اقلام اولیه در بازار می‌دانند.

اما بلال کریمی٬ عضو دفتر مطبوعاتی طالبان در واکنش به این نگرانی‌ها به رادیو آزادی گفت که تلاش‌ها برای حل این مشکلات آغاز شده و وضعیت رو به بهبود است.

آرشیف
آرشیف

کریمی می‌گوید: "در این بخش اقدامات زیاد روی دست گرفته شده است. بانک‌ها در حال باز شدن است. از سوی دیگر، عرضه خدمات دولتی هم در حال آغاز شدن است. پروازها هم آغاز شده و سرحدات هم باز است. به اساس این موارد ما می‌توانیم بگوییم که وضعیت رو به بهبود است."

براساس گزارش‌ها، پس از تحولات اخیر میزان بیکاری در پایتخت افزایش یافته و درآمدهای ثابت بیشتر کارمندان از دست رفته است.

این امر باعث شده است تا روزانه بیشتر جوانان برای پیدا کردن کار، کشور را ترک کنند و با پذیرفتن خطرات سفر از راه‌های قاچاقی خود را به کشور‌های دیگر برسانند.

XS
SM
MD
LG