لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۶

نگرانی‌ها از بازگشت شبکه القاعده و تقویت گروه داعش در افغانستان


آرشیف
آرشیف

پس از آن که طالبان کنترل کابل را به دست گرفتند، نگرانی‌ها از بازگشت شبکه القاعده و تقویت گروه داعش افزایش یافته است.

امریکا هنوز نگران اوضاع افغانستان است تا منافعش از افغانستان آسیب نبیند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که در حال مذاکره با کشورهای عضو ناتو برای جلوگیری از بروز تهدیدهای امنیتی از افغانستان در برابر جهان و امریکا هستند.

آنها دیروز با رهبران نظامی ناتو در یونان دیدار کردند و این دیدار امروز نیز ادامه خواهد داشت. مقام‌های آمریکایی هدف اصلی این دیدار را گفتگو درباره یافتن راه‌های کاهش تهدید برای افغانستان، امریکا و جهان گفته اند.

پیش از این جنرال مارک میلی رئیس ستاد ارتش، لوید استین وزیر دفاع و مقام‌های استخباراتی آمریکا گفته بودند که شبکه القاعده یا گروه دولت اسلامی معروف به داعش می‌توانند در افغانستان دوباره ظهور کنند و در یک یا دوسال آینده تهدیدی برای امریکا باشند. ​

آرشیف٬ بیرق ناتو
آرشیف٬ بیرق ناتو

اما طالبان نگرانی‌های آمریکا را بی‌بنیاد خوانده است. بلال کریمی، یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی این گروه، روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت: "این ادعا درست نیست. القاعده اکنون در افغانستان نیست. امارت اسلامی متعهد است که هیچ کشوری از افغانستان آسیب نبیند، مگر از دیگران نیز می‌خواهد که اینجا مداخله نکنند."

این گروه پیشتر تأکید کرده بود که افغانستان تهدیدی برای هیچ کشوری در جهان نیست.

با این حال، شماری از تحلیل‌گران در افغانستان گفته‌اند که نگرانی‌های کنونی آمریکا درست است.

مطیع‌الله خروتی، یکی از این تحلیلگران می‌گوید: "ایالات متحده نگران است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد همه جنگجویان خارجی با القاعده مرتبط هستند و توسط القاعده تامین مالی می‌شوند. موضوع داعش در افغانستان نیز جدی است و می‌تواند در آینده تهدیدی باشد. امارت باید اقدامات قاطعی برای متوقف کردن این گروه انجام دهد."

مطیع‌الله خروتی
مطیع‌الله خروتی

امریکا این نگرانی را نزدیک به بیست روز پس از خروج نظامیانش از افغانستان مطرح کرده است.

دو روز پیش از خروج کامل این نیروها انفجار انتحاری در نزدیک میدان هوایی بین‌المللی کابل جان بیش از ۱۰۰غیرنظامی به شمول ۱۳سرباز امریکایی را گرفت و ۲۰۰ تن را زخمی کرد.

مسئولیت این رویداد را گروه داعش برعهده گرفت.

در آن وقت امریکا گفت که داعش در آینده می‌تواند تهدیدی برای امنیت افغانستان و جهان باشد.

XS
SM
MD
LG