لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

بلومبرگ: آیا طالبان می‌توانند در افغانستان حکومت کنند؟


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • بلومبرگ

نشریۀ امریکایی بلومبرگ مطلبی را زیر عنوان این نوشته که " آیا طالبان می‌توانند در افغانستان حکومت کنند؟ تاریخ نشان داده که نه."

نشریه نوشته که رهبران جهان گزارش‌های جاری در مورد افغانستان را دنبال می‌کنند، اقدامات تلافی جویانۀ طالبان علیه کارمندان حکومت سابق و حامیان نیروهای غربی، بحران خونین در میدان هوایی بین‌المللی کابل و به تازگی سرکوبی زنان از سوی طالبان.

به نوشتهّ بلومبرگ، طالبان افراطی که خود را برنده می‌دانند با چالش حکومت‌داری رو به رو اند و نه هم از سوی غرب تا هنوز حمایت شده و در خطر ورشکستگی به سر میبرند و اکثر مقام‌های طالبان دچار اختلافات درونی شده و به همین دلیل خدمات عمومی از پیش ضعیف، تحت فشار قرار گرفته.

گاتم هاوس یک مرکز مطالعاتی مستقر در لندن هوشدار داده که اقتصاد افغانستان به دلیل مسدود بودن بانک‌ها، حواله‌ها و کاهش ارزش پول و همچنین کمبود مواد غذایی و مواد سوخت در شهرها در حال سقوط است.

به گفتۀ این مرکز، انفلاسیون پول در افغانستان در حال افزایش است و داد و ستدد در این کشور مختل شده و مردم قادر به تامین هزینه‌های روزمره خود نیستند.

نویسنده مطلب نشریه بلومبرگ به این باور است که تاریخ نشان داده که بدترین سرنوشت را که یک کشور عصری میتواند با آن رو به رو شود در دست مبارزان افراطی است که ادعا می‌کنند که به پیروزی رسیده اند و سالها برای این پیروزی مبارزه کرده اند.

طالبان در هفتم سپتمبر امسال کابینه سرپرست خود را اعلام کردند که ۳۳ عضو دارد و یک زن هم در آن شامل نیست. وزارت امور زنان هم در این کابینه به وزارت دعوت، ارشاد، امربالمعروف و نهی عن‌المنکر مبدل شده است.

برعلاوۀ این، به پسران دانش آموز در مکاتب متوسطه گفته شده که پس از روز شنبه به دروس شان حاضر شوند اما در مورد ازسرگیری دروس دختران دانش آموز دوره متوسطه تا هنوز چیزی گفته نشده.

  • استار اند استرایپس

نشریۀ دیگر امریکایی به‌نام استار اند استرایپس در شماره تازه خود در مورد نفوذ پاکستان بر طالبان نوشته و به باور نویسنده این مطلب، پرسش‌ها در مورد نفوذ پاکستان بر طالبان پس از آن بیشتر مطرح شد که طالبان در هفتم سپتمبر کابینه سرپرست خود را اعلام کردند.

به نوشتۀ این نشریه، بسیاری از افغانها و دولت‌های خارجی از اینکه کابینه سرپرست طالبان مشمول رهبران شبکه حقانی است نگران اند، آن شبکه افراطی که از سوی مقام‌های امریکایی و سابق افغانستان متهم است که استخبارات پاکستان از آن حمایت می‌کند، اتهام که پاکستان آنرا همواره رد کرده.

پیش از اعلام کابینه از سوی طالبان، جنرال فیض حمید رئیس اداره استخبارات پاکستان به کابل آمد و با رهبران طالبان ملاقات نمود.

استار ایند استرایپش نوشته که تلاش‌ها برای تشکیل حکومت جدید از سوی شبکه حقانی که مسئول حملات تروریستی مرگبار در افغانستان بوده و در سرکوب معترضان و روزنامه نگاران نقش داشته، تضعیف شده است، اکنون واشنگتن و دیگر دولت های غربی مجبور اند که بر پاکستان فشار آورده تا موقف جدی را در برابر این شبکه بگیرد.

به نوشتۀ این نشریه رهبران پاکستانی تاکید دارند که رهبران جهان بگونه واقع‌بینانه فکر کرده و با حکومت جدید به رهبری طالبان وارد گفتگو شوند. در غیر آن به گفتۀ مقام‌های پاکستانی، افغانستان با بحران بشری و رکورد اقتصادی رو به رو خواهد شد.

عمران خان صدراعظم پاکستان به روز شنبه در تویترش نوشت که در مورد تشکیل یک حکومت همه شمول در افغانستان که در آن همه اقوام شامل باشند، با طالبان وارد گفتگو شده است.

عمران خان گفته که این گفتگوها را پس از دیدار با رهبران کشورهای همسایه افغانستان و گفتگوی مفصل با امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان آغاز کرده.

طالبان گفته اند که کابینه فعلی سرپرست است و به زودی در آن تغییرات آورده می‌توانند.

XS
SM
MD
LG