لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۵

میدان هوایی کابل دوباره آماده پرواز‌های داخلی و بین‌المللی شده است


پرواز طیاره پی‌آی‌ای از میدان هوایی بین‌المللی کابل
پرواز طیاره پی‌آی‌ای از میدان هوایی بین‌المللی کابل

اداره هوانوردی ملکی افغانستان می‌گوید، در حال حاضر میدان هوایی بین‌المللی کابل از شش صبح تا شش شام برای پرواز‌ها آماده است.

غلام جیلانی وفا رئیس استندرد و مصونیت پرواز‌ها در اداره هوانوردی ملکی می‌گوید، آنها تلاش می‌کنند که هر چه زودتر میدان را از لحاظ تخنیکی برای پرواز‌های شب نیز فعال کنند.

او گفت دیشب به رادیو آزادی گفت که پس از یک ماه وقفه دیروز یکشنبه طیاره تجارتی شرکت هوایی کام ایر به اسلام آباد پرواز کرد: "میدان هوایی کابل برای پرواز‌های داخلی و بین‌المللی دوباره گشایش یافته. میدان از لحاظ تخنیکی کاملاً آماده است. ما پرواز‌های از ایران و پاکستان داشتیم. میدان از لحاظ تخنیکی و پرسنل آماده است و اما فقط از ۶ صبح تا ۶ شام. برای شب هنوز آمادگی نداریم."

میدان هوایی بین‌المللی کابل بیش از یک ماه پیش زمانی از فعالیت افتاد که طالبان داخل شهر کابل شدند.

وضعیت میدان هوایی بین‌المللی کابل پس از عملیات تخلیه
وضعیت میدان هوایی بین‌المللی کابل پس از عملیات تخلیه

طالبان پس از خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان گفتند که به میدان هوایی بین‌المللی کابل ده‌ها میلیون دالر خساره وارد شده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان می‌گوید، در حال حاضر امنیت میدان هوایی کابل تأمین است و به گفته او در بخش تخنیکی آن متخصصان قطری و ترکی همکاری می‌کنند: "میدان هوایی کابل از لحاظ امنیتی، از امنیت کامل برخوردار است. مشکلات تخنیکی هم که بود، تا حداکثر رفع شده، در بخش تلاشی هم پرسنل ورزیده در میدان هوایی داریم. آنها خواهند توانست که مسایل تلاشی، اطمینان از پرواز‌ها و همچنان چک و چیزیکه برای پرواز‌های لازم است، انجام دهند."

یک طیاره شرکت خصوصی کام ایر در میدان هوایی بین‌المللی کابل
یک طیاره شرکت خصوصی کام ایر در میدان هوایی بین‌المللی کابل

مردم از آغاز فعالیت دوباره میدان هوایی خرسند اند. ولی آنچه که مردم را ناراحت کرده افزایش بی‌پیشینه قیمت تکت پرواز است.

در دو روز گذشته نرخ تکت‌ از کابل به اسلام آباد فی نفر به ۱۲۰۰ دالر افزایش یافته، در حالیکه در گذشته قیمت یک تکت ۲۰۰ تا ۳۰۰ دالر بود.

خواست مردم این است که شرکت‌های هوایی هم انصاف کنند و طالبان هم اجازه ندهند که شرکت‌های هوایی برای تکت رفت و آمد به طور خودسر هر چه که خواستند، نرخ تعیین کنند.

XS
SM
MD
LG