لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۹

سرمنشی سازمان ملل: کابینه طالبان فراگیر نیست


آنتونیو گوترش٬ سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش٬ سرمنشی سازمان ملل متحد

سرمنشی سازمان ملل متحد حکومت سرپرست طالبان را نتیجۀ اختلافات درونی این گروه می‌داند.

سرمنشی سازمان ملل متحد گفته که در میان طالبان اختلافات وجود دارد و به همین دلیل این گروه نتوانست که حکومت فراگیر تشکیل دهد.

آنتونیو گوترش در گفت‌وگویی با تلویزیون سی‌ان‌ان گفت که کابینۀ طالبان فراگیر نیست.

گوترش می‌گوید: "طوری که ما می‌بینم (حکومت همه‌شمول) بنابر اختلافاتی که در میان رهبری طالبان وجود دارد٬ تشکیل نشد. چیزی که اعلام شده تصمیم نهایی برای تشکیل حکومت نیست. از نظر من، اوضاع افغانستان غیر قابل پیش‌بینی است. در چنین وضعیتی باید در مسایل این کشور دخیل شویم و همچنین از این که مردم افغانستان رنج می‌کشند، باید آن‌ها را حمایت کنیم. معلوم نیست که ما در آن جا موفق می‌رشویم یا نه، اما این وظیفه ماست که آنجا بمانیم و خدمات‌رسانی کنیم."

سرمنشی سازمان ملل در پاسخ به پرسشی دربارۀ وضعیت افغانستان گفت که چندین کشور از جمله امریکا با صدها هزار سرباز و تریلیون‌ها دالر نتوانستند که در ۲۰ سال گذشته مشکلات افغانستان را حل کنند، سازمان ملل نمی‌تواند که این مشکلات را در مدت کوتاهی حل کند.

اشارۀ آقای گوترش به مبارزه با تروریزم، تشکیل حکومت فراگیر و احترام به موارد حقوق بشری و دیگرش ارزش‌ها بود.

جنگجویان طالبان در شهر کابل
جنگجویان طالبان در شهر کابل

سرمنشی سازمان ملل بر ادامۀ کمک‌های بشردوستانه با افغانستان تأکید کرد، اما گفت که اگر طالبان خواستار مشروعیت و به رسمیت شناخته شدن است، باید به همۀ ارزش‌های جامعۀ جهانی و حقوق بشری از جمله حق کار زنان و حق آموزش دختران احترام بگذارند و اجازه ندهند که افغانستان به پناهگاه امنی برای تروریستان مبدل شود.

اما طالبان وجود اختلاف‌ها در میان این گروه را رد می‌کند.

بلال کریمی، عضو مطبوعاتی این گروه به رادیوی آزادی گفت که رهبری طالبان هیچ اختلافی ندارند و برای پیشبرد امور کاری هماهنگی کامل وجود دارد: "من گفته می‌توانم که امارت اسلامی اکنون همه یک دست هستند. تما مسوولان متعهد به وظایف و اهداف خود هستند و هیچ گونه مشکلی وجود ندارد."

سرمنشی سازمان ملل متحد در حالی از وجود اختلاف در رهبری طالبان سخن گفته که پیش از این رسانه‌های زیادی از وجود اختلاف‌های درونی در بین رهبری طالبان برای ایجاد حکومت گزارش داده بودند.

این گزارش‌ها حتی از درگیری میان ملا عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان و اعضای شبکۀ حقانی در ارگ خبر داده بودند.

اما ملا برادر و سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله این درگیری را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG