لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۳

سازمان صحی جهان: وضعیت صحی در افغانستان در حال سقوط است


آرشیف٬ یکی از شفاخانه‌ها در افغانستان
آرشیف٬ یکی از شفاخانه‌ها در افغانستان

تدروس ادهانوم گبریاسوس٬ رئیس سازمان صحی جهان می‌گوید که وضعیت صحی در افغانستان در حال سقوط است.

او این مطلب را دیروز دوشنبه (۲۹ سنبله) در بازدید از کابل در یک کنفرانس آنلاین بیان کرد.

دسترسی مردم به خدمات صحی و دوا در افغانستان که بیش از یک ماه است، راه‌های زمینی و هوایی آن بسته شده، نگرانی‌هایی را به میان آورده است.

تدروس ادهانوم گبریاسوس٬ رئیس سازمان صحی جهان (دبلیو ایچ او) می‌گوید، مردم در افغانستان به خاطر عدم موجودیت خدمات صحی و دوا می‌میرند.

او پیش از این که به کابل سفر کند، در لبنان بود.

تدورس ادهانوم گبریاسوس٬ رییس سازمان صحی جهان
تدورس ادهانوم گبریاسوس٬ رییس سازمان صحی جهان

تدروس ادهانوم گبریاسوس وضعیت در هردو کشور را وخیم خوانده٬ گفت: "وضعیت هردو به ما خاطر نشان می‌کند که چرا جهان به (دبلیو ایچ او) نیاز دارد و چرا این کشور نیاز به حمایت دارد. هر دو حالات روبه وخامت اند. سیستم صحی آن‌ها سقوط می‌کند. مردم، به خاطر کمک به دوا و نیازمندی‌های اولیه صحی در حال مرگ اند."

تدروس ادهانوم که از کابل به طور آنلاین با مسوولان سازمان صحی جهان و نمایندگان کشورهای تمویل کننده در ۵۹ مین شورای این سازمان صحبت می‌کرد از کشورهای جهان خواست که از سازمان صحی جهان حمایت کنند تا این سازمان بتواند زندگی مردم را نجات دهد.

آقای گبریاسوس دیروز دوشنبه با همراهی عدهٔ از مقام‌های صحی به کابل رفته بود.

او در سخنرانی خود تاکید کرد که مراقبت از وضعیت صحت افغان‌ها از اولویت‌های مهم سازمان صحی جهان است.

رئیس سازمان صحی جهان در این نشست آنلاین از سفرش به کابل و دیدار خود با طالبان یاد کرد.

او گفت: "ما امروز در کابل با نمایندگان اداره طالبان برای بحث روی چگونگی ادامهٔ کار (دبلیو ایج او) برای کمک صحی به مردم افغانستان، ملاقات کردیم."

از زمانی که طالبان کنترول افغانستان را بدست گرفتند، اکثر سازمان‌های کمک‌رسانی بین‌المللی نمایندگی‌های‌شان در افغانستان را بستند و روی همین دلیل روند کار پروژه‌های بزرگ خدماتی در این کشور متوقف شد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگو و معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان شام دیروز در صحبتی با رادیو آزادی گفت، رئیس سازمان صحی جهان در دیدار با مقام‌های طالبان وعدهٔ کمک داده است.

ذبیح‌الله مجاهد٬ سخنگوی طالبان
ذبیح‌الله مجاهد٬ سخنگوی طالبان

مجاهد افزود: "رئیس سازمان صحی جهان با مقام‌های امارات اسلامی افغانستان دیدار کرد. از کمک‌های جهانی در بخش صحت اطمینان داد. از طرف امارات اسلامی هم برای‌شان توضیح، اطمینان و تضمین داده شد که کمک‌های طبی کاملا به گونهٔ شفاف به مردم نیازمند توزیع خواهد شد. ما خواهان همکاری بیشتر در ارتباط به کمک و خدمات در عرصه صحی شدیم."

پیش از این، سازمان صحی جهان در اوایل سپتمبر هشدار داده بود که حدود ۲۰۰۰ کلینیک صحی به خاطر نبود بودجه در خطر بسته شدن قرار دارد.

سازمان صحی جهان در زمانی از کمبود خدمات صحی و دوا در افغانستان یاد می‌کند که چندین موج ویروس کرونا به سیستم صحی این کشور صدمه زده و آن سیستم را به تهدید جدی رو به رو کرده است.

XS
SM
MD
LG