لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

گروه طالبان برای ۲ وزارت سرپرست و برای ۷ وزارت معین تعیین کرد


آرشیف، عکس‌های ملا برادر معاون رئیس الوزرای گروه طالبان و امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه گروه طالبان
آرشیف، عکس‌های ملا برادر معاون رئیس الوزرای گروه طالبان و امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه گروه طالبان

گروه طالبان در یک تصمیم تازه نورالدین عزیزی را به عنوان سرپرست وزارت تجارت و قلندر عبادی را به عنوان سرپرست وزارت صحت عامه گماشته است.

طالبان در کنار این دو وزارت برای هفت وزارت‌ معینان جدید نیز گماشته است.

آنها بیشتر افراد نزدیک به طالبان هستند و هیچ سهمی به زنان داده نشده است.

در کنار سرپرست وزیران، این گروه محمد بشیر و محمد عظیم سلطان‌زاده را به عنوان معینان وزارت تجارت گماشته است.

دو تن از فرماندهان جنگی مهم طالبان نیز هر یک صدر ابراهیم به عنوان معین امنیتی وزارت داخله و عبدالقیوم ذاکر به عنوان معین وزارت دفاع گماشته شده اند.

به مجیب الرحمان عمر هم کرسی معینیت وزارت انرژی و آب و به غلام غوث حیدر کرسی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث داده شده است.

گل محمد و گل زرین کوچی هم به عنوان معینان وزارت سرحدات، اقوام و قبایل، ارسلا خروتی به عنوان معین وزارت مهاجرین و عودت کنندگان و لطف الله خیرخواه به عنوان معین تخنیکی وزارت تحصیلات عالی گماشته شده اند.

محمد فقیر هم به عنوان سرپرست ادارۀ ملی احصاییه، نجیب الله به عنوان رئیس ادارۀ انرژی اتمی و نظرمحمد مطمئن به عنوان سرپرست کمیتۀ ملی المپیک گماشته شده اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان

ذبیح‌الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی گروه طالبان گفت این افراد بیشتر به اساس تخصص و توانایی آنها منصوب شده اند: "تلاش شده که افرادی گماشته شوند که کارهای خوبی برای مردم انجام دهند. کار روی این جریان دارد. لیستی را که ما هم حالا اعلان کردیم، تا حدی زیادی در آن مسلکی بودن در نظر گرفته شده است. از اقوام مختلف به شمول قوم هزاره‌مان افراد مسلکی و دکتور به اداره های مسلکی معرفی شده اند."

طالبان در حالی از گمارش سرپرست و معینان برای برخی اداره ها خبر می‌دهند که اعلان کابینۀ جدید این گروه انتقادات زیادی را به سطح ملی و بین‌المللی در پیوند به همه شمول نبودن آن به همراه داشته است.

عدم حضور بانوان در کابینۀ طالبان نیز با انتقادات زیادی همراه بود و پیش از این بانوان در کابل به همین هدف راهپیمایی کرده اند.

طالبان در حالی برای تکمیل ساختن کابینۀ خود تلاش می‌کند که مراسم تحلیف کابینۀ این گروه نیز لغو شده است.

XS
SM
MD
LG