لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

اتحادیه استادان و پوهنتون‌های افغانستان؛ 'طالبان در تصمیم خود تجدید نظر کنند'


شماری از محصلین یک پوهنتون خصوصی در کابل
شماری از محصلین یک پوهنتون خصوصی در کابل

اتحادیه استادان و پوهنتون‌های افغانستان هشدار داده اگر در طول یک هفته طالبان در تصمیم خود در مورد تحصیلات عالی و پوهنتون‌های مرکز و ولایت‌ها تجدید نظر نکنند این اتحادیه و استادان پوهنتون تصمیم جدی اتخاذ خواهند کرد.

اتحادیه سرتاسری استادان پوهنتون‌های افغانستان به طالبان هشدار داده که تعیینات اخیر در پوهنتون کابل و برخی پوهنتون‌های دیگرغیرعلمی و اکادمیک بوده و برای آنها پذیرفتنی نیست.

این اتحادیه با پخش اعلامیه‌ای گفته که در تمام جهان در پست‌های وزارت‌ها افراد سیاسی گماشته می‌شوند اما در بست‌های علمی و اکادمیک مانند ریاست و معاونیت پوهنتون‌ها افراد متخصص و مسلکی توظیف می‌شوند.

عبدالله وردک استاد پوهنتون کابل و عضو اتحادیه استادان افغانستان روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که براساس قانون تحصیلاتی عالی ملکی رئیس پوهنتون باید دارای رتبه‌های علمی اکادمیک باشد.

آقای وردک افزود: "کسی باید رئیس پوهنتون باشد که دارای رتبه علمی پوهندوی، پوهنوان و پوهاند و یکی از اعضای کدر علمی باید باشد. تمامی تصامیم که گرفته می‌شود باید براساس قانون باشد. عرفی که در جامعه اکادمیک وجود دارد فردی باید به عنوان رئیس پوهنتون تعیین شود که داراری تجربه علمی و اکادمیک و مدرک ماستری و دکترا داشته و داراری رتبه علمی باشد".

به گفته آقای وردک، تعیینات کنونی در پوهنتون کابل و برخی پوهنتون‌های دیگر بی‌باوری میان استادان و وزارت تحصیلات عالی به وجود می‌آید، نظم در پوهنتون‌ها برهم می‌خورد و تاثیرات منفی دیگری را نیز در پی خواهد داشت.

پوهاند بابری به دلیل حساسیت موضوع از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.

اما انتصاب محمداشرف غیرت به جای آقای بابری به عنوان رئیس پوهنتون کابل، واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی نیز در پی داشته است.

محمد عثمان بابری در دیدار با رئیس جدید پوهنتون کابل محمد اشرف غیرت
محمد عثمان بابری در دیدار با رئیس جدید پوهنتون کابل محمد اشرف غیرت

در همین حال حامد عبیدی سخنگوی پیشین وزارت تحصیلات عالی و استاد پوهنتون کابل گفته که درهیچ کشور جهان دیده نشده که فردی دارای مدرک تحصیلی لیسانس به جای شخص با مدرک علمی دکترا به عنوان رئیس پوهنتون تعیین شود.

آقای عبید افزود: "شما در هیچ جای دینا دریافته نمی‌توانید که با مدرک لیسانس در یک نهاد اکادمیک جای یک فرد مجرب و اکادمیک با مدرک بالاتر علمی را بگیرد. باور ما این است که افرادی که تجربه اکادمیک نداشته باشند و کار اکادمیک نکرده باشند برای نظام تحصیلات عالی مفید واقع نمی‌شوند و دست‌آورد‌های کنونی نیز با چالش رو به رو خواهد شد".

طالبان در مورد هشدار اتحادیه استادان پوهنتون‌های افغانستان هنوز اظهار نظر نکرده اند. اما بلال کریمی یک عضو مطبوعاتی طالبان روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که این گزینش بر اساس"لیاقت وتقوا" صورت گرفته است.

طالبان به تازگی محمداشرف غیرت دارای مدرک تحصیلی لیسانس در رشته خبرنگاری و عضو طالبان را به جای پوهاند عثمان بابری به عنوان رئیس پوهنتون کابل تعیین کرده اند.

همچنین گزارش‌ها می‌رساند که طالبان رئیس پوهنتون پکتیا را نیز برطرف کرده و به جای او یک عضو خود را به عنوان رئیس این پوهنتون تعیین کرده اند.

XS
SM
MD
LG