لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۶

ستارز اند سترایپس به سخنرانی بایدن در مجمع سازمان ملل تمرکز کرده است


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • ستارز اند سترایپس

نشریۀ امریکایی ستارز اند سترایپس سخنرانی جوبایدن رئیس جمهور امریکا را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارزیابی کرده.

بایدن برای نخستین بار به عنوان رئیس جمهور امریکا هفته جاری در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد و گفت که در بیست سال گذشته این نخستین باریست که رئیس جمهور امریکا در حالی در این نشست اشتراک کرده که کشورش درگیر جنگ نیست.

روزنامه نوشته که اظهارات بایدن با مداخله‌های کوچک نظامی امریکا در شرق میانه و افریقا در تضاد است که گویا جنگ امریکا به پایان رسیده.

به باور ستارز اند سترایپس، بیش از سه هزار سرباز امریکایی در عراق و سوریه علیه گروه داعش فعال اند و در سومالیا و یمن هم نیروهای امریکایی در مبارزه علیه جنگجویان شبکه القاعده سهم می‌گیرند.

روزنامه به نقل از مقام‌های امریکایی نوشته که نظامیان این کشور در صورتی در افغانستان فعالیت‌های شان‌را از سر خواهند گرفت که تروریستان از افغانستان امریکا را تهدید کنند.

افغانستان پیش از حمله امریکا بر این کشور پناهگاه القاعده بود و در حال حاضر شاخۀ از دولت اسلامی یا داعش در آن فعالیت می‌کند.

طالبان تعهد سپرده اند که به تروریست‌های بین‌المللی اجازۀ فعالیت در افغانستان را نخواهند داد.

جامعه بین‌المللی از تعهد طالبان و همچنین اظهارات این گروه مبنی بر اینکه اجازه نخواهند داد در افغانستان مواد مخدر کشت و تولید شود استقبال کرده است.

در ادامه می‌خوانیم که طالبان حکومت سرپرست را اعلام کرده و زنان و اقلیت‌ها را تا هنوز شامل کابینه خود نساخته اند که این نگرانی بین‌المللی را افزایش داده.

موضوع نمایندگی طالبان در سازمان ملل متحد به این نگرانی‌ها افزوده است.

طالبان، سهیل شاهین یک عضو دفتر خود در قطر را به عنوان نماینده دایم افغانستان در سازمان ملل متحد معرفی کرده اند اما تا هنوز هیچ توافقی در این زمینه از سوی سازمان ملل صورت نگرفته.

  • نشنل انترست

از سوی دیگر نشریۀ نشنل انترست نوشته که شماری از کشورها از جمله روسیه و چین تلاش دارند تا روابط تجاری نزدیک با طالبان برقرار کنند، اما برخی از کشورها از جمله بریتانیا و کانادا گفته اند تا زمانی طالبان را به رسمیت نخواهند شناخت که به حقوق بشر احترام بگذارند.

امریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل، هم به روز چهارشنبه مشترکاً از طالبان خواستند تا حکومتی را ایجاد کنند که متشکل از همه اقشار جامعه و حقوق زنان و دختران در آن محفوظ باشد.

XS
SM
MD
LG