لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

اعتراض ده‌ها تن برای آزادی‌سازی پول‌های منجمد شده افغانستان ازسوی امریکا


اعتراض‌ها برای آزادسازی پول‌های افغانستان ازسوی امریکا
اعتراض‌ها برای آزادسازی پول‌های افغانستان ازسوی امریکا

ده‌ها تن با راه اندازی اعتراضی در کابل، خواستار آزادی پول‌های منجمد شده افغانستان از سوی امریکا شدند.

این اعتراض ازسوی نهاد غیردولتی جوانان مسلمان افغانستان (نجم) به راه انداخته شده بود.

منجمد شدن میلیاردها دالر ذخایر پولی افغانستان از سوی امریکا در بانک‌های آن کشور، گردش چرخه اقتصادی افغانستان را متوقف کرده است.

حالا تلاش‌ها جریان دارند تا برای آزاد شدن این پول‌ها کارزارهایی به راه انداخته شوند تا فعالیت‌های اقتصادی در افغانستان به گونه عادی ازسر گرفته شود.

ده‌ها تن پس از چاشت روز جمعه (۲۴ سپتمبر) در اعتراضی که ازسوی نهاد جوانان مسلمان "نجم" را اندازی شده بود، از امریکا خواستند که پول‌های مردم افغانستان را آزاد کند.

د افغانستان بانک
د افغانستان بانک

بابر تیموری٬ مسوول برگزاری این اعتراض‌ها به رادیو آزادی گفت این پول از طالبان نبوده بلکه مربوط مردم افغانستان است: "تظاهرات کنندگان از سازمان ملل و دیگر کشورها تقاضا دارد که پول‌ها از انجماد برآید چون این در کنار دیگر مصایب و مشکلات یک ظلم جدی در برابر مردم افغانستان است. هرچه زودتر باید این پول‌ها دوباره در اختیار افغان‌ها قرار بگیرد."

بر اساس گزارش بانک مرکزی افغانستان، منجمد شدن حدود ۹.۴ میلیارد دالر ذخایر پولی افغانستان که حدود سه میلیارد آن مربوط تاجران و سرمایه‌گذاران است، باعث متوقف شدن فعالیت‌های اقتصادی در افغانستان شده است.

ماموران معاش دریافت نکرده‌اند، داد و ستد بانکی کاهش یافته و روند تجارت با کشورهای منطقه و جهان نیز صدمه دیده است.

ذخایر پولی افغانستان، حدود ۴۰ روز پیش پس از سقوط کامل افغانستان به دست طالبان منجمد شده است.

صمیم صارم کارشناس اقتصادی افغان اما گفته که این اقدام امریکا تاثیرات منفی بالای مردم عادی داشته و فعالیت سرمایه‌گذاران و تاجران را نیز سخت متاثر کرده است.

به گفته آقای صارم، اگر این پول‌ها که بخش عمده آن مربوط تاجران است، هرچه زودتر آزاد نشود، بر چالش‌های اقتصادی در افغانستان افزوده می‌شود و این کشور با فاجعه جدی رو به رو خواهد شد.

صارم گفت: "منجمد کردن پول افغانستان متاسفانه چرخه پولی در این کشور را کوتاه و محدود می‌کند. متاسفانه با محدود شدن گردش چرخه پولی نرخ بیکاری نیز بالا می‌رود. در حالی که افغانستان با چالش‌های جدی اقتصادی قرار دارد و با فشارها گوناگون رو به رو است منجمد کردن این پول که مربوط تجار است فاجعه در این کشور را افزایش می‌دهد."

پیش از این طالبان، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، تاجران و حتی مردم عادی با راه اندازی نشست‌ها در کابل و برخی ولایت‌ها خواستار آزاد سازی ذخایر پولی این کشور ازسوی جامعه جهانی شده‌اند.

پیش از این در برخی گزارش‌ها به نقل از مقام‌های امریکایی که از آن‌ها نام برده نشده گفته شده که نخواهند گذاشت که طالبان از ذخایر پولی افغانستان بهره‌گیری کنند.

XS
SM
MD
LG