لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

هند: پاکستان عامل مشکلات در افغانستان است


نریندرا مودی، صدراعظم هند
نریندرا مودی، صدراعظم هند

هند می‌گوید که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و رهبران دیگر توافق کردند که پاکستان را تحت نظر داشته باشند. به باور هند، پاکستان عامل مشکلات در افغانستان است.

نریندرا مودی، صدراعظم هند دیروز در واشنگتن جداگانه با رئیس جمهور بایدن دیدار کرد و سپس در جلسۀ به اشتراک بایدن و صدراعظمان استرالیا و جاپان اشتراک کرد.

مقامات هند می‌گویند که مودی در این نشست نگرانی‌اش را در مورد عناصر افراطی در افغانستان ابراز کرد، جایی که در ماه گذشته به دست طالبان افتاد.

هارش واردن شرینگلا، وزیر خارجۀ هند به خبرنگاران گفته است که در نشست دیروز جمعه احساس روشن وجود داشت که از نقش پاکستان در افغانستان و نقش آن کشور در مسائل مربوط به تروریزم به گونۀ دقیق و جدی نظارت شود.

شرینگلا افزود که ایالات متحده، هند، استرالیا و جاپان به این نکته مهم توجه می‌کنند که پاکستان مدعی است که سهولت ایجاد می‌کند، اما به گفته او، پاکستان عامل مشکلات در منطقه است.

هند حامی سرسخت حکومت به رهبری محمد اشرف غنی، رئیس جمهور برکنار شدۀ افغانستان بود، حکومتی که در پانزدهم ماه آگست به دست طالبان سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، پاکستان رژیم طالبان را در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ سخت حمایت می‌کرد.

واشنگتن پیش از افتادن کابل به دست طالبان، از آنچه همکاری پاکستان در روند صلح افغانستان می خواند، استقبال کرده بود.

انتونی بلینکن
انتونی بلینکن

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده به روز پنج‌شنبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک گفت که از همکاری پاکستان در روند انتقال امریکایی‌ها از افغانستان به پاکستان سپاسگزار است.

عمران خان صدراعظم پاکستان دیروز جمعه در این نشست گفت که شماری از سیاستمداران در امریکا و اروپا پاکستان را مقصر می‌دانند، اما به گفته او، پس از حمله‌های یازدهم ماه سپتمبر، در مبارزه علیه تروریزم نسبت به افغانستان بیشتر پاکستان زیان دیده است.

XS
SM
MD
LG