لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۶

مجاهد: برخی کشورها بزودی حکومت طالبان را به رسمیت خواهند شناخت


ذبیح‌الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی گروه طالبان
ذبیح‌الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی گروه طالبان

از حاکمیت طالبان یک ماه و ۱۰ روز می‌گذرد، اما تا به حال هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

طالبان می‌گوید که در این مورد با سرمنشی سازمان ملل متحد و کشورهای مختلف گفت‌وگو کرده اند.

ذبیح‌الله مجاهد، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفت که برخی کشورها به زودی حکومت طالبان را به رسمیت خواهند شناخت: "با کشورهای مختلف روابط داریم و نمایندگان شان نیز آمده اند و با ما دیدار کردند. حق افغانان است که به رسمیت شناخته شوند. یک نامه هم به سرمنشی سازمان ملل متحد هم فرستادیم. به چندین کشور هم تأکید نامه فرستاده شده است. امیدواری وجود دارد که روند به رسمیت شناختن آغاز شود و روابط دیپلوماتیک تأمین شود."

هر چند آقای مجاهد نامی از این کشورها نمی‌برد، اما به تازگی نمایندگان پاکستان، ایران، چین، قطر و روسیه به کابل سفر کردند و با مقام‌های طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده اند.

پیش از این عمران خان، نخست وزیر پاکستان در جریان سفرش به تاجیکستان گفته بود که با کشورهای همسایه روی میکانیزم به رسمیت شناختن حکومت طالبان گفت‌وگو می‌کند.

طالبان موضوع به رسمیت شناختن حکومت شان را برای روابط دوجانبه با جهان یک نیاز می‌داند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی این گروه می‌گوید، افغانستان به کمک های خارجی، توسعه و تقویت حکومتداری نیاز دارد و برای این کار به روابط دیپلوماتیک با جهان نیاز است.

آقای مجاهد گفت که جهان هم این موضوع را درک کرده و بر همین اساس می‌خواهد که مشکل شان با آنان را از راه گفت‌وگو حل کند.

جامعۀ جهانی هم به گونۀ آشکارا موضوع به رسمیت شناختن حکومت طالبان را مشروط به یک سلسله شرایط کرده است.

اخیراً پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل فیصله کردند که در پیوند به طالبان به گونۀ جمعی عمل خواهند کرد که یکی از این موارد به رسمیت شناختن حکومت این گروه خواهد بود.

آگاهان روابط بین‌الملل هم می‌گویند که جهان برای به رسمیت شناختن طالبان شرایط مختلفی دارند.

شفیق همدم آگاه روابط بین‌الملل
شفیق همدم آگاه روابط بین‌الملل

شفیق همدم، یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت که مشروعیت حکومت بر اساس انتخابات و یا لویه جرگه، احترام به حقوق بشری و زنان، ایجاد یک حکومت همه شمول و قطع رابطه با گروه‌های تروریستی از جمله شرایط جامعۀ جهانی خواهد بود: "این گونه به نظر می‌رسد که طالبان به گونۀ کامل آماده نیستند که این شرایط را بپذیرند، اما من فکر می‌کنم در درازمدت می‌پذیرند و یا بالای شان قبولانده خواهد شد. اکنون مشکل زیادی نخواهند داشت، اما در درازمدت مقاومت در مقابل این شرایط برای آنان موانع و مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد."

کشورهایی که با حاکمیت طالبان به این گروه به عنوان یک حکومت رسمیت داده بودند نیز تا به حال حکومت آنان را به رسمیت نشناخته اند.

اما به نظر می‌رسد که بیشترین تلاش را برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان پاکستان انجام می‌دهد.

به تازگی عمران خان، نخست وزیر پاکستان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل از جهان خواست که بخاطر مردم افغانستان، حکومت طالبان را تقویت کنند و با ثبات سازند.

XS
SM
MD
LG