لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

ملل متحد: افغانستان در خطر گرسنگی قریب‌الوقوع قرار دارد


آرشیف، بیجا شده های داخلی در ولایت هرات
آرشیف، بیجا شده های داخلی در ولایت هرات

نتالیا کانیم مدیر اجرائی صندوق نفوس ملل متحد هشدار می‌دهد که با فرارسیدن زمستان و مختل شدن خدمات بعد از حاکمیت طالبان، افغانستان در خطر گرسنگی قریب الوقوع قرار دارد.

او به آژانس خبررسانی فرانسه گفته که مبالغه نخواهد بود اگر گفته شود که یک سوم ۳۳ میلیون نفوس افغانستان از این گرسنگی آسیب خواهند دید.

این مقام ملل متحد می‌افزاید که زمستان شدید رسانیدن کمک به مناطق دور دست و کوهستانی را دشوار می‌سازد و برعلاوۀ دشواری‌های زمستان شیوع کرونا که اکنون هم وضعیت را پیچیده ساخته در زمستان افزایش خواهد یافت.

خانم کانم می‌گوید که در مورد چگونگی ارائه خدمات صحی نگرانی زیاد وجود دارد و خصوصاً زنان و دختران بیشتر آسیب خواهند دید.

آرشیف، یکی از شفاخانه های نسایی ولادی در ولایت هرات
آرشیف، یکی از شفاخانه های نسایی ولادی در ولایت هرات

وی خاطر نشان ساخت که افغانستان یکی از کشورهای است که میزان مرگ‌ومیر مادران هنگام زایمان در آنجا بلند است.

نتالیا کانم می‌گوید که در افغانستان جنگ‌زده بسیاری زن‌ها وخصوصاً در مناطقی که از جنگ بیشتر آسیب دیده یگانه نان آور خانواده خود اند.

وی تاکید کرد که حقوق زنان و دختران در مرحلۀ انتقالی نیز باید محترم شمرده شود.

این مقام ملل متحد گفت که زنان افغانستان در مدت چندین سال به صراحت گفته اند که آنها خواهان حق آموزش وخدمات صحی اند و می‌خواهند که سهم فعال در جامعه داشته باشند.

با اینکه طالبان گفته اند که همۀ حقوق زنان را در چوکات اسلام رعایت می‌کنند ولی بسیاری‌ها شک دارند چون مکاتب ثانوی دختران هنوز گشوده نشده و طالبان گفته اند که برای ادامه آموزش دختران بعد از صنف ششم روی یک طرزالعمل کار می‌کنند.

همچنین هیچ زنی در کابینه موقت طالبان شامل نیست.

نتالیا کانم به آژانس خبررسانی فرانسه گفته که ادارۀ وی تلاش داشته که سیستم خدمات صحی فعال نگهداشته شود ولی اکنون مشکلات افزایش یافته، میدان هوایی مسدود است و برخی افراد مسلکی کشور را ترک کرده اند.

شفاخانه نسایی ولادی در ولایت بدخشان
شفاخانه نسایی ولادی در ولایت بدخشان

وی هشدار می‌دهد که اگر سیستم خدمات صحی فروبپاشد یک فاجعه به میان خواهد آمد.

قبل از این رئیس سازمان صحی جهان هشدار داده بود که اگر اقدامات عاجل صورت نگیرد افغانستان با یک فاجعۀ بشری قریب الوقوع روبرو خواهد شد.

تیدروس ادهانوم گبریاسوس گفت که کارمندان صحی کشور را ترک می‌گویند و فرار مغزها ایجاد می‌شود که عواقب آن چندین سال ادامه خواهد داشت.

ملل متحد روز چهارشنبه گذشته ۴۵ میلیون دالر کمک عاجل برای سیستم خدمات صحی افغانستان ارائه کرد.

XS
SM
MD
LG