لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۹

محکمه بین‌المللی جنایی تحقیقات در مورد جنایات جنگی در افغانستان را از سر می‌گیرد


شماری از مجله‌ها و روزنامه‌های جهان
شماری از مجله‌ها و روزنامه‌های جهان
  • استارز اند استرایپس

روزنامۀ امریکایی استارز اند استرایپس در مورد سارنوال ارشد محکمه بین‌المللی جنایی نوشته است.

کریم خان به روز دوشنبه از قضات این محکمه خواست تا اجازه دهند که تحقیقات در مورد اتهام‌ها در مورد جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان از سرگرفته شود.

به نوشتۀ روزنامه، کریم خان که به تازگی به عنوان سارنوال ارشد محکمه بین‌المللی جنایی تعیین شده، قصد دارد که تحقیقات را در مورد نقض حقوق بشری از سوی طالبان و شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش متمرکز کند.

همچنین گفته شده که احتمال جنایت جنگی از سوی نیروهای امریکایی در افغانستان هم در اولویت این تحقیقات قرار خواهد گرفت.

او از سارنوان این محکمه خواسته تا تحقیقاتی را دوباره آغاز کنند که سال گذشته از سوی حکومت افغانستان متوقف شده بود.

حکومت افغانستان در آنزمان گفته بود که به تنهایی ادعاهای نقض حقوق بشری در آن کشور را ارزیابی خواهد کرد. اما اکنون در حالی بحث انجام تحقیقات مطرح شده که طالبان قدرت را در افغانستان در دست دارند.

در ادامه می‌خوانیم که به سارنوالان محکمۀ بین‌المللی جنایی (آی‌سی‌سی) در ماه مارچ سال گذشته از سوی فاتو بنسودا که در آنزمان در سمت فعلی کریم خان کار می‌کرد، اجازه داده شده بود که در مورد اتهامات مربوط به موارد نقض حقوق بشر از ۲۰۰۲ به این‌سو تحقیق کنند که احتمالاً از سوی نیروهای امنیتی افغان، طالبان، نیروهای امریکایی و مأموران استخباراتی امریکا صورت گرفته.

این تصمیم باعث شد که دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا تحریم‌های راعلیه بنسودا وضع کند.

از مدت‌ها به این‌سو همۀ طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان به نوعی متهم به نقض موارد حقوق بشری شده اند؛ اما هیچ پیشرفتی در تحقیقات در این مورد یا دیگر ادعاهای مربوط به جنگ و جنایات بشری گزارش نشده است.

  • یورو ایشیا رویو

نشریه یورو ایشیا رویو در شمارۀ اخیرش مطلبی را تحت عنوان این نوشته که "بدرفتاری طالبان ترس را در بین مردم به ویژه زنان گسترش داده".

نشریه به نقل از اعلامیۀ مشترک دیدبان حقوق بشر و انستیتوت حقوق بشر نوشته که گفته است، از زمانی که طالبان کنترول قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، تخلفات از سوی آنها افزایش یافته.

در ادامه می‌خوانیم که طالبان تلاشی خانه‌به‌خانه زنان مطرح را آغاز کرده، محدودیت‌ها را بر گشت‌وگذار زنان وضع کرده و مانع تحصیل و کار آنان شده اند که به گفته نویسنده این مطلب، این همه اقدامات ترس را در میان زنان ایجاد کرده.

زنان فعال در هرات به نشریۀ یوروایشیا رویو گفته اند که مشکلات در زندگی آنها پس از به قدرت رسیدن طالبان افزایش یافته.

طالبان در کابینه سرپرست خود نام هیچ زنی را تا هنوز نگنجانده اند، آنها همچنان تا هنوز به شاگردان دختر بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را نداده اند و در بسیاری از اداره‌های دولتی به زنان گفته شده که تا امر ثانی در خانه بمانند و به کار نیایند.

سخنگویان طالبان می‌گویند که تلاش دارند تا به دختران بالاتر از صنف ششم هم زمینه رفتن به مکتب را فراهم کنند و حقوق زنان هم در چارچوب اسلام و عنعنات افغانستان تامین خواهد شد، اما بسیاری زنان این اظهارات را کلی می‌خوانند.

XS
SM
MD
LG