لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

شورای پناهجویان ناروی: زمستان امسال افغانستان ۲۰ میلیون نیازمند خواهد داشت


بحران اقتصادی و افزایش فقر در افغانستان پس از حاکم شدن طالبان
بحران اقتصادی و افزایش فقر در افغانستان پس از حاکم شدن طالبان

سازمان بین‌المللی شورای پناهجویان ناروی هشدار می‌دهد که اقتصاد افغانستان به‌سوی فروپاشی روان است.

سرمنشی شورای پناهجویان ناروی گفته که در زمستان امسال، افغانستان نزدیک به ۲۰ میلیون نیازمند خواهد داشت.

جان ایگلند سرمنشی این شورا که در حال حاضر در کابل است، روز دوشنبه (۵ میزان) هشدار داد که اگر کمک‌های فوری به افغانستان نرسد، فاجعه بزرگ بشری در راه خواهد بود.

ایگلند گفت: "شمار دقیق کسانی که در افغانستان به کمک نیاز دارند، نیمی از جمعیت است. یعنی ۲۰ میلیون تن از جمیعت ۴۰ میلیونی کشور در زمستان به کمک فوری نیازمند استند. حدود ۴۰ میلیون تن در این کشور بسر می‌برند، جایی که کشورهای ناتو آن را رها کردند و رفتند. در حال حاضر معاش برای معلم، نرس، داکتر، انجنیر آب و حتی کارگران شاروالی وجود ندارد. هیچ‌گونه محصولات وجود ندارد، تا زمانی که اقتصاد دوباره احیا شود. نمی‌توانیم پول را به بانک‌ها بفرستیم زیرا نظام بانکی فعال وجود ندارد."

جان ایگلند٬ سرمنشی شورای پناهجویان ناروی
جان ایگلند٬ سرمنشی شورای پناهجویان ناروی

پیش از این سازمان غذایی جهان هشدار داده بود که گرسنگی و فقر اکنون از روستاها به شهرهای افغانستان گسترش یافته.

عارف حسین٬ مسوول بخش اقتصادی این برنامه هفته گذشته هشدار داد که در آستانۀ زمستان، به ۲۰۰ میلیون دالر کمک فوری غذایی در افغانستان نیاز است.

بر اساس سروی که برنامه غذایی جهان انجام داده، تنها ۵ درصد شهروندان افغانستان، به غذای کافی سه مرتبه‌یی و با کیفیت دسترسی دارند.

بیشتر آسیب را کسانی دیده اند که خانه و منطقۀ‌شان را ترک کرده‌اند و هم مانند تاج‌الدین باشندۀ ولایت کندز، در حال حاضر در جاده‌های کابل شب و روز خود را سپری می‌کند: "چیزی که داشتم، خانه و زندگی، همه را فروختیم و رفتیم به نیمروز تا از آن طریق به ایران برویم. آنجا مرزها بسته بود و پولی که داشتم مصرف شد. دوباره اینجا آمدیم."

برای محمد نظر که از خانه‌اش در ولایت تخار آواره شده، کمبود غذا و حتی آب آشامیدنی مشکل بزرگ است. او می‌گوید که هیچ جای برای زندگی در کابل ندارند: "خواهش ما همین است که مهاجرین از مستحق‌ترین کسانی استند که در چند سال گذشته، زیر تهدید و بمبارد و تهدیدهای گرسنگی و تشنگی قرار داشته اند. خواهش ما همین است که حق را به حق دار رسانیده و مهاجرین را به ولایت‌های‌شان انتقال دهند."

بیجا شدگان داخلی نبردهای اخیر در کابل
بیجا شدگان داخلی نبردهای اخیر در کابل

پس از سقوط کابل به دست طالبان، هشدارها از احتمال وقوع بحران بزرگ انسانی در افغانستان افزایش یافته.

این گروه تا هنوز هیچ گونه برنامۀ را برای نیازمندان و بیجا شده‌ها اعلام نکرده.

برنامه غذایی جهان به تازگی هشدار داد که اگر کمک‌های فوری برایش نرسد، ذخیره‌های غذایی‌اش در افغانستان در کمتر از یک ماه آینده تمام خواهد شد.

در میان این همه، وزارت خزانۀ امریکا روز جمعه (۲ میزان) گفت که حکومت این کشور به سازمان‌های امدادرسان و موسسه‌های بین‌المللی اجازه داده که در تلاش‌های رسانیدن کمک‌های بشری به افغانستان سهم بگیرند. وزارت خارجۀ طالبان از این اقدام استقبال کرده است.

XS
SM
MD
LG